Sociale medier

Viralt indhold – sådan!

Af i Sociale medier

Hvordan skaber man viralt indhold?

Psys Gangnam Style og Spies Do it for Denmark er begge gode eksempler på indhold, som er gået viralt verden over. Men hvad dækker ordet viralt egentligt over?

Det har forfatter Scott Stratten beskrevet på fin vis i sin bog: The book of business awesome/The book of business unawesome. Han skriver, at indhold først kan kaldes viralt i det øjeblik, at tredje led deler. Det vil jeg forklare nærmere. (NB: Det bliver en anelse knudret, så hold tungen lige i munden).

En kvinde (første led) vælger at dele en video på sin Facebookprofil. Videoen fanger en af vennernes interesse, og han vælger at dele den igen på sin egen væg. Her er vi kun i andet led af kæden, og indholdet kan derfor endnu ikke betegnes som viralt, da vennen muligvis påvirkes til at dele indholdet på grund af sin tilknytning til kvinden. Det er først i tredje led, hvor den person, der oprindeligt opslog indholdet, ikke længere er kendt af de personer, som deler. Her er det nemlig udelukkende indholdet, der har motiveret dem til at dele.

Bare fordi dit opslag har fået mange delinger, er det altså ikke ens betydning med, at det er gået viralt. Det har også noget at gøre med, hvor langt det er nået ud. Nu hvor vi har det på plads så lad os haste videre til det mere interessante – hvordan skaber man viralt indhold?

 

Vi vil have viralt indhold

Vi hungrer næsten alle efter at skabe det indhold, som kan komme på højde med – eller måske ligefrem slå eksemplerne jeg nævnte i starten af indlægget. Et eneste viralt hit kan skabe en massiv eksponering, som i sidste ende kan få dine drømme om dollartegn til at gå i opfyldelse.

Men hvad er egentlig fællesnævnerne for det indhold, som går viralt? Det har medieforskerne Henry Jenkins, Sam Ford og Joshua Green beskrevet i deres bog: Spreadable media: Creating value and meaning in a networked culture. Her nævner de forskellige elementer, som kan være med til at gøre dit indhold mere deleligt og derfor forøge chancen for, at det går viralt. Jeg har beskrevet de forskellige elementer herunder og inkluderet nogle gode råd. Værsgo!

Humor er ofte et af de bærende elementer i viralt indhold. Vi forbrugere er vilde med sjovt, underholdende indhold, som er let tilgængeligt for os. Kan det give os et godt grin, så deler vi det gerne videre i vores netværk. Den humoristiske linje skal helst være forståelig for alle kulturer, så vi danskere skal måske nok holde lidt igen med vores sorte humor og ironiske islæt. I hvert fald hvis vi ønsker, at det skal gå viralt uden for vores egen lille osteklokke.

Parodier på og referencer til tidligere indhold eller begivenheder kan også være et element, der bringer dit indhold til tops. Vi er vilde med at tage turen ned af memory lane og genopleve gammelt indhold på en ny måde. Pas dog på, at dine referencer ikke bliver så nørdede, at kun de mest hardcore fans kan forstå dem – med mindre det altså er dem, som du ønsker at ramme.

Ufærdigt indhold giver ofte anledning til at dele, da forbrugerne selv kan lave det twist, som de ønsker. Måske lægges der ligefrem op til, at de selv skal producere slutningen, bidrage til den eller på anden vis interagere med det ufærdige indhold. Som producent af sådan noget indhold skal du selvfølgelig være indforstået med, at dit indhold vil blive taget i alle mulige mærkelige retninger. Du mister altså kontrollen over indholdet, men det kan være netop denne angstprovokerende handling, der sender dit indhold i rekordfart gennem forbrugernes newsfeed.

Mysterier er og bliver et hit. Vi elsker at gætte, hvem der er morderen i den nyeste krimiserie på DR eller blive udfordrede på, hvad vi troede var umuligt. Brug denne begejstring i dit indhold, og du er formentlig lidt tættere på at få den virale succes, som du higer efter. Husk på, at mysteriet på et tidspunkt skal have en forløsning. Her har du også mulighed for at give dit indhold et boost, som måske sætter gang i en runde to.

Sidst kan du altid trække på rygter og kontroverser, som er oppe i tiden. På den måde kan du bruge den hype, som de får, til at puste liv i dit eget indhold. I denne situation er det dog af yderste vigtighed, at du overvejer de eventuelle negative konnotationer, som kan være knyttet til rygtet. Er det noget, som du kan bruge positivt, eller ender du med at få de underliggende negative værdier knyttet til dit eget indhold?

 

En god portion held skal til

På trods af at du kan forsøge at designe dig til det virale indhold ved at trække på nogle af ovennævnte elementer, så kan du stadig aldrig være helt sikker på, om dit indhold vil gå viralt. Der er nemlig et vis grad af held i ligningen, som man ikke kan forudse. Rammer dit indhold netop det, som forbrugerne ikke har set før, på det rigtige tidspunkt, i den rigtige kontekst, så nærmer du dig opskriften på succes. Det er dog utrolig svært at forudse, hvornår denne kombination er tilstede.

Du kan derfor aldrig være 100% sikker på, at du får lige netop den virale eksplosion, som du havde håbet på, men du kan gøre et godt forarbejde og producere noget indhold, der egner sig til deling – så er du et godt stykke af vejen.

 

 

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*