Sociale medier

Vimeo vs. YouTube — hvilken tjeneste skal du vælge?

Af i Sociale medier

Youtube eller Vimeo?

Du har produceret en lækker video, som lige nu kun venter på at blive set, men hvor skal du uploade den? Før du tager beslutningen, er der en række spørgsmål, du skal stille dig selv. Vil du ramme det største publikum, eller er det et nichemarked? Og hvad med SEO og synlighed? Disse er et par af spørgsmålene, du skal overveje, inden du vælger tjeneste. Herunder giver vi dig fordele og ulemper ved Vimeo og YouTube, så du kan vælge den helt rigtige tjeneste for dig. 

Måske ser Vimeo og YouTube på ydersiden ens ud, men der er faktisk store forskelle på de to tjenester. Det er vigtigt at kende forskellene på dem, for at kunne vælge den der passer bedst til dit videomateriale. Herunder får du en række fordele og ulemper ved hver af dem:

 

Fordele ved YouTube

YouTube har et kæmpe (og stadigt stigende) publikum.
YouTube har mere end en milliard brugere, hvilket svarer til næsten en tredjedel af hele verdens internetbrugere. Der bliver vist flere hundrede millioner timers video hver eneste dag, og tallet er stadig stødt stigende. Du kan altså komme ud til en enorm mængde mennesker, hvis du benytter denne tjeneste.

YouTube er mobilt.
Ifølge YouTubes egen statistik er mere end halvdelen af deres afspilninger fra en mobil eller tablet, og den gennemsnitlige session varer 4o min. Om det også er tilfældet for Vimeo, er derimod uvist. De har nemlig ikke offentliggjort statistk omkring brugen. Du kan dog lave en uformel rundspørge iblandt dine venner — hvor mange af dem har YouTube-appen, og hvor mange har Vimeos version? Så får du nok dit svar.

YouTube er kun overgået af Google og Facebook
… ifølge Alexa. Hver dag søger masser af mennesker på tutorials, musikvideoer, sjove klip og kattevideoer. De eneste websites med mere trafik end YouTube er Google og Facebook. Så har du for eksempel en videotutorial, så er det bestemt her, du skal smide den op.

Gratis, gratis, gratis.
YouTube er gratis at bruge — også for virksomheder, og en konto har ubegrænset plads. Du kan altså uploade lige så meget indhold, du vil. Vimeo koster penge, hvis du er virksomhedsbruger, og der er også en begrænsning på, hvor meget plads du har.

Google favoriserer YouTube.
Google ejer Youtube, hvilket nok også er årsagen til, at YouTube bliver favoriseret i en Google-søgning. Ofte bliver din søgning på Google fulgt op med nogle videoresultater, og hvor tit er det en Vimeo-video, der er at finde blandt resultaterne? Aldrig. Du skal derfor regne med, at det er nemmere at finde din video, hvis du lægger den på YouTube.

Du kan lave reklamevideoer.
Hvis du vil bruge din video som en reklamekampagne, er det muligt på YouTube. Du skal blot vælge den video, du vil bruge, sætte et budget, vælge en målgruppe og launche. Bum, så har du oprettet en reklame. Du kan se YouTubes video om oprettelse af reklamevideoer.

Du kan tilføje et klikbart call to action.
Hvis du vil tage din videomarkedsføring til nye højder, kan du også tilføje en klikbar tekst, som vises i toppen af dine videoer. På denne måde kan du give dine seere mere information om produktet eller sende dem til siden, hvor de kan købe det.

 

Ulemper ved YouTube

Brugerne skal se reklamer inden din video.
Ligesom det kan være en fordel, at du kan oprette reklamer, kan det også være en ulempe, at brugerne skal igennem reklamer, inden din video kommer på. Det varierer, hvor lange reklamerne er, men de fleste kan man springe over efter fem sekunder. Den længste reklame, en bruger kan tvinges til at se, er 30 sekunder. En af de store bekymringer her kan være, hvilke reklamer der kører inden din video. Måske er det for en konkurrent eller et politisk parti.

Der er stor konkurrence.
Det er godt med mange brugere, da det også betyder en potentielt stort publikum. Desværre betyder det også, at der er stor konkurrence om dem. Alle kan uploade til YouTube, så det er et endeløst hav af indhold, hvor din video hurtigt kan drukne. Du skal derfor tænke over titel, beskrivelse og tags. Så minimerer du risikoen for, at den forkerte målgruppe ser videoen.

YouTube vil holde på trafikken.
Selvom det er dig, der har lavet videoen, så vil YouTube smaddergerne holde på dine seere. De foreslår videoer, når din video er færdig, så de kan trække brugeren videre til noget nyt indhold, der kan holde dem fast på siden. Det er derfor vigtigt, at du får lavet en overbevisende pitch, hvor det er klart for brugeren, hvorfor de skal besøge din side.

 

Fordele ved Vimeo

Ingen reklamer før afspilning.
Så behøver du ikke bekymre dig om, at dine seere klikker væk, før din video overhovedet er startet. Derudover er du også ude over problemet med, at det er en reklame, du ikke vil associeres med, der kører inden din video.

Indhold af høj kvalitet.
Vimeo lægger stor vægt på, at det er indhold af høj kvalitet, der deles på denne kanal. De refererer til deres brugere som producenter, og det er i høj grad et fællesskab af filmskabere, dokumentarproducenter, osv., der deler deres produktioner derinde. YouTube viser primært, hvad der er populært, mens Vimeo i højere grad viser det, som de finder mest velproduceret. Her finder du altså ikke videoer, hvor en baby slår sin storebror over fingeren.

En rigtig fællesskabsfølelse.
Da Vimeo er et nichefællesskab, kan du også regne med et mere seriøst publikum end på YouTube. Kommentarerne er konstruktive, og trolls, spammere og andre giftige opstød er et no-no. I deres fællesskabsregler står der: “We request, nay—we insist!—that while you are on Vimeo you respect the people you encounter, as well as their videos. You are free to disagree and/or provide critical feedback, but please keep it respectful.”

Du kan personliggøre dit udtryk.
Betaler du for at have Vimeo Pro for business, kan du personliggøre mange forskellige ting — for eksempel kan du tilføje et logo på din videoafspiller, lave en outtro og bruge videoafspillere fra en tredjepart.

 

Ulemper ved Vimeo

Mindre publikum.
Det er helt sikkert et engageret publikum, der er på Vimeo, men deres 170 månedlige seere er mindre end 20% af YouTubes en milliard. Så skal din video ud til så mange som muligt, så skal du regne med at lave lidt mere benarbejde, hvis du lægger den på Vimeo. Det kan eksempelvis være gennem delinger på sociale medier.

Lavere rank i Google-søgninger.
Som du nok kan huske, nævnte jeg tidligere, at Google ejer YouTube. Derfor favoriserer Google også YouTube-videoer i deres søgeresultater. Vælger du derfor Vimeo, så kan det være sværere for dig at nå til side et på Google.

Du skal have penge op af lommen.
Vimeo for professionelle er ikke gratis. Det koster 1.299 kr. for et år.

Begrænset plads.
Du har ikke uendeligt med plads på Vimeo. Selvom du har købt et professionelt abonnement, så må du maks uploade 20 GB om ugen eller 1 TB om året. Hvis du vil have 3 TB om året i stedet, skal der flere penge på bordet.

Så er det bare med at vælge, hvad for en kanal der passer bedst til dit behov.

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*