Adwords

Valg af Adwords bureau

Af i Adwords

Spørgsmål som skal besvares af dit kommende Adwords bureau

At vælge det rigtige Adwords bureau til at varetage Søgemaskinemarkedsføring er ikke let.
Kvaliteten af services og ydelser varierer helt vildt og blændet af glossy lækkert salgsmateriale kan det være noget nær umuligt at skelne mellem “de kloge” og “de klamme”…

 

Adwords leverandør

I forlængelse af et tidligere indlæg “Adwords afregningsmodeller“, der handler om bureauernes betalingsmodeller (samt fordele og ulemper for både annoncører og bureauer) ligger det lige til højrebenet at skrive lidt omkring hvilke spørgsmål man skal have svar på fra et bureau, inden man vælger sin leverandør.

 

Search marketing handler i høj grad om erfaring og ressourcer da der ikke findes hverken manualer eller facit på en perfekt PPC kampagne. Selvfølgelig gør det heller ikke noget hvis en potentiel leverandør har 17 priser på kaminhylden, et godt rygte og en fair betalingsmodel ;o)

For at sikre du ikke køber katten i sækken er her en række spørgsmål som du bør få svar på inden du sætter pennen på papiret og bordet fanger…

 

Generelle spørgsmål

  1. Hvor stor en procentdel af bureauets eksisterende kunder er indenfor dit forretningsområde (finansielle sektor, rejsebranchen, bilindustrien, forbruger elektronik, etc.)?
  2. Hvor stor en procentdel af bureauets medarbejdere arbejder i Client service i forhold til GAP’er (Google AdWords Qualified Professional)?
    Dette spørgsmål kan “afsløre” din potentielle samarbejdspartner fordi – Firmaer med en stor andel af Client service medarbejdere har bygget deres forretning op omkring kundetilfredshed og længerevarende kundeforhold. Firmaer med en lav andel af Client service medarbejdere yder måske mindre service, forventer kortere kundeforhold, eller søger kraftig stigning af kundeporteføljen. Som udgangspunkt tager det tid at uddanne og træne specialister.
  3. Hvor stort er det månedlige budget for bureauets 10 største kunder og hvor mange søgeord består de 10 største kampagner af (bare sådan cirka)?
    Du vil hurtigt kunne danne dig et indtryk af hvilken størrelses orden dine kampagner vil ha’ i forhold til de eksisterende kunder. Hvis bureauets 10 største kunder har miniput budgetter er det måske et dårligt tegn. Omvendt hvis de 10 største kunder er mastodonter i millionklassen kan det betyde at du er i sikre hænder, men muligvis bliver ignoreret i længden?
  4. Hvilken type kunder passer bedst til bureauet og hvilken type kunder er bureauets “ynglingskunder”?
  5. Hvordan vurderer bureauet vigtigheden af følgende faktorer ved PPC kampagner?
    • Konto/kampagne struktur
    • Annoncetekster
    • Data analyse
    • Søgeord
    • Landing pages
    • Match typer og negative søgeord
    • Quality Score

    Bureauer har en hver for sig deres opfattelse af hvilke faktorer, som generer den bedste ROI/ROAS for deres kunder. Men det betyder ikke nødvendigvis at du har samme målestok for succes. Hvis du er lodret uenig i bureauets prioritetsrækkefølge, så er det nok ikke det bureau du søger.

 

Søgeords spørgsmål

  1. Udvikler og vedligeholder bureauet søgeord eller er det dit ansvar?
    99% af alle bureauer udarbejder en søgeordsliste og sørger for at opdatere den løbende under kampagneafvikling, men nogle bureauers søgeordslister er enten mangelfulde eller irrellevante. Sørg for at få tilsendt og gennemgået din søgeordsliste inden du godkender kampagnestart.
  2. Hvordan udvikler bureauet søgeordslister?
    Researcher bureauet markedet manuelt og/eller benytter bureauet sig af værktøjer (Wordtracker, Wordcatcher, Hitwise etc.)? Automatiserede søgeordslister er oftest en værre omgang hø medmindre mennesker har siddet bag “kernen” af søgeordslisten.
  3. Hvor meget energi kræves der på vedligeholdelse af din søgeordsliste?
    Det kommer meget an på hvilken branche man befinder sig i.

 

Rapportering & evaluering

SEM og SEO er som udgangspunkt ikke noget alle og enhver ved meget om. Og et firma der søger en leverandør forventer et eller andet sted at de ikke skal vide helt præcist hvad der foregår – de skal bare vide at de får den bedste service til den bedste pris og nogle flere kunder i biksen. Ønske scenariet er én krone ind, to kroner ud!

Tjek op på følgende spørgsmål omkring rapportering og evaluering.

  1. Hvor tit rapporteres omkring resultaterne fra en given kampagne?
  2. Hvad indeholder rapporterne af information som er brugbar for dig og dit firma (der er tonsvis af KPI’er som man kan benytte sig af, men i bund og grund er det endelige mål flere kunder/ordrer).
  3. Indeholder rapporten argumentation omkring hvilke optimeringer bureauet har udført/tænkt sig at udføre og i så fald, hvor mange timer der bliver sat af til optimeringen?
  4. Er der midtvejsrapportering (3 mdr. 6 mdr. Årlig evaluering) hvor du får en konkret status og “det gyldne overblik” over kampagnens aktiviteter?
  5. Har du adgang til både konto og evt. Google Analytics, hvor du kan “kigge over skulderen”?

 

Konklusion

Sidst men ikke mindst vil vi understrege følgende:

Hvis du IKKE kan få svar på eller i det mindste en konstruktiv dialog omkring ovenstående tjekliste – så skal du LADE VÆRE MED AT KØBE!!!

Det er blevet sagt og skrevet tusindvis af gange – Der er mange røvere og soldater i det her marked og et marked i markant vækst tiltrækker altid brodne kar. Du må ikke lade dig forføre af hverken leverandørers størrelse, løfter eller hvor deres website ligger i søgeresultaterne. Det eneste der tæller er transparens, levering og et produktivt partnerskab…

Hvis du har erfaring med ‘æv-bureauer’ og/eller har yderligere tilføjelser til ovenstående tjekliste vil vi blive meget glade for en kommentar – Skriv løs!!!

Fyr den af, hjælp med at gøre markedet troværdigt og lad os få udryddet snyltere og fuskere…. Ingen nævnt, ingen glemt.

 

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*