Sociale medier

Twitterstatistik: Din guide til vigtige parametre på Twitter

Af i Sociale medier

Twitterguide til statistik

Twitter er ligesom de fleste andre sociale medier en værre tidssluger, som du hurtigt kan putte en masse energi i uden at få et afkast, der matcher din investering. Det gælder derfor om hele tiden at måle på, hvordan dit indhold virker — får du det fra brugerne, som du skal have? For at kunne evaluere på din aktivitet skal du vide, hvad du kan måle på. I denne guide får du et overblik over, hvad for nogle parametre der er vigtige i din Twitterstatistik.

1. Engagement: Interagerer dit publikum med dit indhold?

Hvis du deler indhold, er dit mål ofte at få dit publikum til at vælge det som favorit, retweete det, svare på det, klikke på det, se det (hvis du da har indsat videomateriale), etc. Engagerer de sig ikke i det, du slår op, så er der noget galt med dit indhold eller den målgruppe, du forsøger at ramme.

Du bliver nødt til at starte et sted, og derfor er det bedre at lægge noget indhold op og efterfølgende justere det, så din engagementskurve begynder at stige. Har du først fået en stigende kurve, kan du begynde at grave dig mere ned i, hvad det er for noget indhold, der hitter og sørge for at give dit publikum endnu mere af samme skuffe.

Hvad er det så for en type engagement, du rigtig gerne vil have?

Svar — Folk vil gerne i kontakt med dig, da de har noget på hjerte. Det er positivt, at de bemærker dit indhold og rent faktisk føler, at de har lyst til at svare på det.

Mentions — Her snakker vi en anbefaling af dit brand, og hvem vil ikke gerne have det? Desto flere folk der nævner dit brand, desto flere vil høre om dig, helt uden at du skal røre en finger. Derudover vil der også være endnu flere, der bliver eksponeret for dit brand på denne måde end ved blot at sprede dit indhold på din egen Twitterkanal.

Favoritter — Når folk klikker på favoritknappen for dit indhold, svarer det til et like på Facebook. Det er altså en mild form for engagement, men det kan alligevel give dig et praj om, hvorvidt folk kan lide dit indhold eller ej.

Udover de engagementstyper som udelukkende foregår på Twitter, så er det naturligvis også relevant at folk klikker videre på links, som du deler. Det kan for eksempel være for at lede dem ind på dit website. Er dette din hensigt, så kan du måle på dit website, hvor meget trafik der kommer fra Twitter.

2. Rækkevidde: Hvor mange ser dine tweets?

En anden vigtig parameter i din Twitterstatistik er rækkevidden for dine tweets. Det er interessant at overvåge, hvor mange der bliver eksponeret for dine budskaber, da det kan være med til at øge kendskabet til dit brand. Samtidig er der også altid større mulighed for at få engagement, hvis der er flest muligt, der ser opslaget.

Når du holder øje med statistikken så vær opmærksom på, om der er nogle specielle tidspunkter i løbet af dagen og ugen, hvor du får mere engagement end andre. Det kan være vigtig viden, da du med fordel kan fokusere dit fremtidige indhold omkring disse tidspunkter. Så er chancen for engagement større.

3. Profil på dit publikum: Hvem er interesserede i dit indhold?

Det er selvfølgelig altid fedt at få engagement på sine opslag, men det skal jo også helst være de rigtige, der engagerer sig. Er dit produkt eksempelvis rettet mod bilejere, er det jo ikke givende for din bundlinje, hvis cykelfolket engagerer sig i dine opslag. Så er det fyld i din Twitterstatistik, som ikke nødvendigvis kommer til at give værdi for din virksomhed.

Dem, du gerne vil tiltrække, skal være:

a) Repræsenteret i din målgruppe.

b) Folk der har en omgangskreds, som også kan være interesserede i dit indhold. Så når de deler dit indhold, rammer du endnu flere, som er relevante for din virksomhed.

c) Indflydelsesrige personer. Det kommer hele din følgerskare ikke til at bestå af, men er der for eksempel nogle personer, som er ekstra respekterede inden for dit felt? Så sørg for at få dem med ombord.

d) Allerede er kunder eller modtagere af nyhedsbreve og lignende. Når folk allerede har vist interesse for dit produkt så sørg for at nå dem på så mange flader som muligt. De har større sandsynlighed for at være villige til at købe igen.

4. Din svarrate: Hvor hurtig er du til at svare dit publikum?

Det kræver naturligvis noget af dig, hvis du skal opretholde et højt engagement. Du skal ikke bare fortsætte med at give mere brugbart indhold, men også sørge for at eventuelle spørgsmål bliver besvaret. Folk skal vide, at de bliver hørt.

En af måderne at holde øje med, hvor godt du gør dit job, er din svarrate — hvor lang tid skal dit publikum vente, før du svarer? Tommelfingerreglen er at jo hurtigere, jo bedre, men også her er der naturligvis begrænsinger. Du kan jo ikke have mandskab siddende kl. 02 om natten, hvis der kun en gang imellem er en enkelt, der stiller et spørgsmål på dette tidspunkt. Du må altså operere inden for rimelighedens grænser. Eventuelt kan du angive på din profil, at svar kun kan forventes inden for normal arbejdstid.

5. Analyse af hashtags: Hvad er rækkevidden for det hashtag, som du bruger?

Det kan være relevant for dig at tracke, hvor mange gange dit hashtag er blevet brugt, da det kan give en indikation af, hvor mange der har interageret med det og derfor været eksponeret for dit budskab. Det kan være relevant i forbindelse med:

Kampagner. Forestil dig at du har brugt et specielt hashtag til en enkeltstående kampagne. Du kan efterfølgende bruge et af de utallige trackingværktøjer til hashtags, der findes på markedet, til at finde ud af, hvor mange der har brugt det.

Twitterchats. Twitterchats er samtaler omkring et bestemt emne, der er planlagt til et bestemt tidspunkt. Samtalerne bruger almindeligvis et udpeget hashtag, som netop indikerer, at dette er en del af en bestemt samtale. Her er det også interessant at undersøge, hvor mange der har deltaget i snakken.

6. Trafik: Hvor mange besøgende kommer fra Twitter?

Klikker folk på links til dit website, er det med til at generere trafik til dit website, som du kan få til at konvertere — og det vil du nok rigtig gerne have. Nu er det blot din opgave at finde ud af, hvad de besøgende gør, når de rammer dit website. Finder de det, som de søger? Og hvor længe bliver de hængende?

Hvis du kan se, at de alle hurtigt smutter igen, så er der nok noget galt med den forventning, du stiller dem i sigte på dit Twitteropslag. Det kan du korrigere til næste gang, så du kun får trafik, der rent faktisk er interesseret i det, du kan tilbyde.

Jeg håber, at du nu er mere klar i spyttet, når du bliver spurgt om, hvad der giver mening at måle på, når det kommer til Twitter. Forhåbentlig kan overblikket over alle de statistiske parametre også være med til at hjælpe dig i forsøget på at opnå en endnu mere effektiv kommunikation på Twitter.

Byd endelig ind med forslag, ris eller ros.
Twitter professor fugl

 

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*