Sociale medier

Twitter opruster i den sociale krig

Af i Sociale medier

Twitter annoncering

Twitter er under pres. I sidste kvartal af 2015 var antallet af aktive brugere faldet med 2 mio. Selvom de har mange aktive brugere at tage af, så er en tilbagegang på et par mio. til at tage og føle på. Twitters svar på denne nedgang er at introducere nogle nye funktioner, der både åbner op for spændende muligheder, men også underminerer deres identitet og får Twitter til at nærme sig Facebook endnu mere.

Twitter er et meget benyttet socialt medie i USA. I Danmark er det aldrig blevet helt så populært, og det siges, at det primært er mediebranchen, journalisterne og kommunikationsfolk, der benytter tjenesten herhjemme. Det kan måske blive anderledes nu. Twitter vil nemlig udrulle en række nye funktioner, der skal gør mediet mere attraktivt — ikke mindst for annoncørerne. Jeg har samlet en liste over de præsenterede funktioner herunder:

Conversational Ads

Denne funktion blev udrullet i januar 2016. Det er et forsøg på at gøre annoncerne mere sociale og give brugerne mulighed for at interagere direkte i annoncen for eksempel gennem en afstemning med specielle hashtags. På denne måde har du som annoncør mulighed for at teste to produktvarianter mod hinanden ved at lade brugerne stemme på, hvad for en de bedst kan lide. Derudover kan du måske tilmed få dem til at dele dit specielle hashtag, så der også bliver skabt samtale omkring produktet.

Du kan se et eksempel fra Twitters egen blog, hvor der netop testes to varianter mod hinanden:

twitter annonce

Det er en interessant tanke, at en annonce ikke længere bare skal være en statisk eksponering, men i stedet kan inddrage brugeren. Det vil gøre annoncer mere interessante i fremtiden, hvilket bestemt er til alles fordel — brugere som virksomheder.

Direct Brand Messaging

Direct Brand Messaging dækker over et koncept, hvor brands og annoncører gennem Twitter får mulighed for at kontakte brugere, der har skrevet om deres produkt med henblik på at bruge deres udtalelse som en annonce. Denne funktion er endnu ikke bekræftet af Twitter, men rygterne siger, at den er på vej.

Bliver denne funktion en realitet, så giver det virksomhederne mulighed for at lade forskellige ambassadører, eller måske blot helt almindelige mennesker, tale for dem. Dette kan øge troværdigheden i budskaberne, da det ikke udelukkende er virksomheden, der udtaler sig om egne produkter. Det interessante i løsningen er, at kommentaren er skrevet, før virksomheden kontakter brugeren, og de har derfor ikke haft mulighed for at påvirke brugeren.

Jeg ser bestemt et potentiale i denne form for annoncering, men også nogle udfordringer. Kommer der eksempelvis penge mellem virksomhed og bruger, så er vi i samme problematik som med bloggere, der markedsfører produkter. Det skal være helt tydeligt, at der er penge mellem parterne og derfor tale om markedsføring. Skulle dette ske med denne løsning, så synes jeg, at det interessante aspekt forsvinder. Så er vi udelukkende ude i en anden form for marketing igennem bloggere. Vi må vente i spænding og se, hvad der sker.

Fra 140 til 10.000 tegn

Her er vi ude i en potentiel nytænkning af Twitters identitet på godt og ondt. Twitters kendetegn har altid været, at alle tweets er begrænset til de karakteristiske 140 tegn. No more, no less. Denne begrænsning lemper de nu på, så det fremover vil være muligt at skrive op til 10.000 tegn i et tweet.

Denne funktion vil naturligivs gøre det nemmere at skrive længere budskaber på Twitter, men kan samtidig fjerne hele charmen og identiteten ved mediet. Man kan spørge sig selv, om Twitter er ved at bevæge sig over i nærheden af Facebook.

Samtidig åbner funktionen også for nogle designmæssige problematikker — for hvordan skal det fungere, hvis et enkelt tweet pludselig fylder hele skærmen. Twitter tester derfor sandsynligvis forskellige muligheder, som blandt andet kan være muligheden for at trykke på læs mere (fuldstændig som på Facebook).

Dit feed skal være styret af en algoritme

I dag kører Twitters feed stort set i real time. Der er altså ikke en algoritme, der sorterer indholdet og på den måde bestemmer, hvad der skal fremhæves i dit feed. Det kommer udelukkende an på, hvilke følgere der tweeter i netop det øjeblik, du logger ind. Sidste år introducerede Twitter så en feature, der skulle vise dig, hvad der var sket, mens du var væk. På denne måde missede du ikke de gode tweets bare fordi, du ikke var på. Det gjorde, at feedet ikke var helt så live, som det tidligere havde været.

Nu har Twitter til gengæld planer om at introducere en regulær algoritme, der kan styre det indhold, vi ser. Det er igen en tilnærmelse af Facebooks måde at gøre tingene på, hvilket kan være med til at slå Twitters specielle identitet ihjel. Der var da også røre i andedammen, da nyheden blev bragt, og en masse Twitter-brugere kommenterede nyheden med #RIPTwitter. Det bliver derfor spændende at se, om de holder sig til planen på trods af protesterne.

De nye funktioner åbner både op for nye, spændende muligheder, men bestemt også nogle identitetsmæssige problematikker for den sociale gigant. Jeg glæder mig til at se, hvor det fører hen.

 

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*