Sociale medier

Tre grundlæggende pointer omkring sociale medier

Af i Sociale medier

Hvorfor sociale medier?

Mange føler, at de sociale medier er fluffy, og kan have svært ved at se, hvorfor de er vigtige at bruge. I dette blogindlæg rejser jeg derfor tilbage i tiden og sammenligner de sociale medier med de første markedspladser i verden.

Ja, det er måske nok svært at se koblingen, men der kan faktisk udledes tre grundlæggende pointer om sociale medier af denne lille tidsrejse. Vi rejser naturligvis i lige så sej en øse som i Back to the Future. Hop ombord og lad os komme i gang McFly.

 

Tidsmaskinen fra Back to the future

Da de første markedspladser i verden begyndte at tage form, blev der ret hurtigt fastlagt nogle karakteristika, der beskrev handel og atmosfæren omkring handlingen.
Herunder har jeg listet de forskellige karakteristika:

Personlig og interaktiv

Man stod altid ansigt til ansigt med sælgeren, og handlen blev afsluttet med et fast håndtryk. Man kendte ofte de mennesker, som man handlede med, da de ofte var en del af det lokalsamfund, man boede i. Samtidig kunne du altid se varerne, så du var klar over, hvad det var for et produkt, du forhandlede om.

Umiddelbarhed

Hvis der var nogle, der følte sig snydt eller dårligt behandlet, så vidste du det med det samme, da de bankede på din dør eller mødte op på markedspladsen og konfronterede dig. Du fik altså feedback på dit produkt og kundeservice med det samme.

Succes afhang af mund-til-mund-metoden

Der fandtes ikke massemedier, PR og reklamer i den tid. Den eneste måde folk hørte om forhandlerne på var gennem hinanden — hvad var andres erfaringer med en forhandler? Så det kunne ikke betale sig at behandle sine kunder dårligt, da folk så givet vis ville kende en, men ikke for noget positivt.

Socialitet

Det handlede ikke udelukkende om handel. Der var også et socialt aspekt, som gjorde markedspladsen til et sted, hvor man ønskede at hænge ud — også selvom man ikke skulle købe noget. Folk vil altid gerne kommunikere med hinanden om alt mellem himmel og jord. Det sociale aspekt var altså en del af handlen.
På et tidspunkt bliver massemedierne opfundet, og vi begynder at køre tv-reklamer, købe spalteplads og satte os til at vente på, at køberne kommer dumpende ned i vores butik. Der er ikke længere noget personligt ved at handle, og mange af de gamle karakteristika er fjernet fra handelssituationen.

Situationen er nu ved langsomt at ændre sig og de førnævnte punkter begynder nu igen at få en større rolle i handlen igen. Dette er blandt andet muligt på grund af de sociale medier, som har givet mulighed for at binde virksomheder og kunder tættere sammen igen — på både godt og ondt.

Handel er i højere grad blevet socialt igen, og vi skal redefinere B2B og B2C til P2P (person to person). Samtidig får vi også af vide, hvis vores produkt eller service ikke er godt nok. Folk deler det på vores sociale profiler eller på sider som Trustpilot. Mund-til-mund har altså igen fået en stor betydning, budskaberne ligger blot online nu. Sidst, men ikke mindst, er der kommet et socialt aspekt i handlen igen. Vi vil interagere med virksomhederne, så vi får en fornemmelse af, hvem det er, vi handler med.

Et helt nyt aspekt, som måske ikke var så relevant engang, men i høj grad er det nu, er, at du skal tilbyde dine sociale følgere værdi, så du skiller dig ud fra mængden. De kan igennem internettet handle i hele verden uden fysisk at være til stede. Derfor kan de også vælge imellem alle de forskellige virksomheder, der måtte tilbyde et nogenlunde ens produkt.

For at tiltrække dine kunder er indholdet på dine sociale platforme en rigtig vigtig grundpille. Du skal turde dele ud af dine gode idéer, så folk får værdi ud af at følge dig. Laver du godt indhold, vil de sandsynligvis interagere med dig og kan derfor fornemme, at der er et menneske bag produktet.

Cirklen er sluttet, og du får (forhåbentlig) flere kunder i biksen.

De tre grundlæggende pointer opsummeret

Den vigtigste pointe fra denne korte tidsrejse er, at mennesker køber af mennesker og vi vil vide, hvem vi køber af. I forlængelse af dette er det altså nødvendigt at forstå, at selv de mindste interaktioner tæller i din jagt på loyalitet fra dine kunder. De skal føle, at der er nogen i den anden ende, som de kan danne sig et indtryk af. For at kunne interagere med dine kunder skal du give dem et incitament til at vælge netop dig. Skab derfor værdi igennem dit indhold så folk finder det interessant at følge dig. På denne måde er de mere tilbøjelige med at interagere og båndet kan blive skabt.

Vi håber, at du nu har en (endnu) bedre forståelse for, hvad de sociale medier kan bruges til, og hvorfor de kan være en vigtig del af din marketingindsats. Del endelig dine tanker i kommentarfeltet.

 

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*