Sociale medier

Newsjacking. Hvad pokker er det?

Af i Sociale medier

Hvad er Newsjacking?

Newsjacking er blevet et buzzword, som man næsten ikke kan undgå i øjeblikket. Jeg vil derfor hoppe med på bølgen og give ordet en tur i vridemaskinen, for hvad betyder det egentlig, og hvordan kan det bruges som en del af jeres strategi på de sociale medier?

Newsjacking dækker normalvis over, at man stjæler rampelyset fra nyhedens egentlige fokus. Denne betydning er dog meget negativt ladet, hvorfor jeg synes bedre om betegnelsen, at man tager del i rampelyset eller ligefrem bidrager til det. Selvfølgelig er der stadig tale om at høste af andres omtale, men der behøver ikke direkte være tale om tyveri.

Et konkret eksempel er, da Apple lancerede deres iPhone 6. Her var der massiv bevågenhed omkring telefonens features. Efter sigende ville telefonen bøje, hvis man havde den i lommen, hvilket bestemt ikke var noget, som brugerne fandt posivit. Den massive buzz omkring iPhonen var der flere andre brands verden over, der benyttede sig af. KITKAT var en af dem:

 

Newsjacking eksempel - KitKat

 

Et dansk eksempel var, da Kronprins Frederik kørte over Storebæltsbroen, selvom den var lukket for trafik på grund af storm. Dette fik han meget påtale for i medierne, hvilket Carlsberg benyttede til at få mere bevågenhed omkring deres brand:

 

Newsjacking eksempel - Carlsberg

Hvordan kan I bruge det i jeres strategi?

Det gælder om at gribe øjeblikket, hvis der opstår en situation, hvor I kan udnytte en nyhed til selv at blive eksponeret. Når hele verden snakker om de samme ting, så skal der ikke mere end et lille twist til, før noget af opmærksomheden kan rettes mod jer.

Sørg derfor for at følge med i, hvad der rører sig i medierne – sociale eller ej. Kan historierne på nogen måde linkes sammen med jeres produkt? Som det også er tydeligt i de to ovenstående eksempler, så er humor altid et godt udgangspunkt, da det også ofte er det humoristiske indhold, som vi deler. Du kan læse meget mere om, hvilket indhold vi deler i blogindlægget: Viralt indhold – sådan!

Lav en reklame, blogpost eller blot en opdatering på Facebook med direkte reference til nyheden – mere skal der ikke nødvendigvis til. Husk dog, at også i denne forbindelse gælder de vise ord: Alt med måde.

I skal ikke springe med på alle de bølger, der startes, men udvælge dem som giver bedst mening for jer.

Hvis I selv sidder inde med guldkornet, som ikke er nævnt her på bloggen, så del det endelig i kommentarfeltet. Vi vil så gerne blive endnu klogere.

 

 

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*