Sociale medier

Instagram får algoritmestyret feed. Hvad betyder det for dig?

Af i Sociale medier

Instagram algoritme ændringer

Instagram kommer til at ændre sig på en ret markant måde inden for de næste par måneder. Det indhold, du i fremtiden vil blive præsenteret med, er nemlig styret af en algoritme. Det betyder, at du nu kun bliver præsenteret for de ting, som Instagram mener, der vil interessere dig mest. Fuldstændig ligesom på Facebook. Men hvad kommer det til at betyde for dig? Lad os se nærmere på det. 

Instagram annoncerede i midten af marts 2016, at der var ændringer på vej til din Instagramkonto. Hvor du i dag bliver præsenteret for det seneste indhold, der er lagt op af dem, du følger, så vil du fremadrettet kun blive præsenteret for det, som den nye algoritme vurderer, at du vil være mest interesseret i.

Beslutningen er taget på baggrund af, at en gennemsnitlig Instagrambruger misser omkring 70% af det indhold, der er i deres feed. Tjekker du eksempelvis ikke din profil i fem timers tid, så kan du risikere, at du ikke ser det billede din bedste ven har lagt op, fordi der er en masse andre, der også har lagt noget op i dette tidsrum, hvilket tvinger din vens billede ned i dit feed. Ved at indføre en algoritme der styrer dit feed, er du sikker på at de profilejere, du tidligere har vist størst interesse for, også bliver vist i dit feed næste gang, de lægger noget op. Instagram vil altså kort fortalt sørge for, at de 30%, du ser, er fyldt af det, der interesserer dig mest.

Endnu en faktor i Instagrams beslutning er, at Instagram i dag har brugere fra hele verden. Det er altså ikke sikkert, at en bruger udelukkende følger ander brugere fra sit eget land. Da Instagram netop bygger på visuelt indhold, er det ikke nødvendig at kunne forstå den eventuelle tekst, der følger med billedet. Samtidig benytter mange sig af engelske hashtags, som kan forstås verden over. Derfor er det heller ikke alfa og omega, at indholdet bliver vist i det øjeblik, det lægges online. Tid er altså ikke længere en vigtig faktor, vurderer ledelsen.

Umiddelbart lyder det jo som en udmærket idé, for hvem vil ikke gerne have vist det indhold, man er tilbøjelig til at synes bedst om — også selvom det måske er fem timer gammelt? Selvom der nok er delte meninger om, hvor god Facebooks algoritme er til at finde det indhold, du interesserer dig mest for, så er tanken om at servere det, brugerne bedst kan lide ganske god. Men hvad med virksomhederne?

Fremtidens Instagramming for virksomheder

Virksomhedernes Instagramdelegerede er næppe glad for denne opdatering. Før blev deres opslag nemlig ikke vægtet hverken op eller ned, selvom brugerne ikke interagerede med dem. Der var altså fri leg og ikke de store konsekvenser i relation til rækkevidden, hvis indholdet ikke fængede. I fremtiden er der betaling ved kasse et. Øjeblikkeligt.

Konkurrencen om brugernes opmærksomhed spidser til, og du vil blive nedprioriteret, hvis ikke du leverer. Dit indhold skal i fremtiden være godt nok til, at du fortjener en plads i de 30%, som dine følgere ser i deres feed.

Det betyder ikke, at du skal kaste håndklædet i ringen. Du skal blot forberede dig på forandringens vinde, så du er klar. Sørg for at dit indhold fremadrettet kan:

  • få brugerne til at trykke like.
  • få brugerne til at kommentere dit billede.
  • få brugerne til at læse kommentarerne til dit indhold.
  • få brugerne til at folde billedteksten ud og læse alt det tekst, du har skrevet.
  • få brugerne til at afspille din video.
  • få brugerne til at se så mange sekunder som muligt at din video.

Så skal du nok fastholde dine følgere.

Samtidig kan det være nødvendigt, at du ind imellem smider nogle annoncekroner efter dit indhold, hvis du virkelig sidder med guldægget, der blot skal ud til folket.

Del gerne dine tanker omkring den nye algoritme. Hvad synes du om den?

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*