Sociale medier

Hold øje med dine konkurrenter på Facebook

Af i Sociale medier

Konkurrentovervågning på Facebook

De sociale medier handler i høj grad om at have fingeren på pulsen i markedet. Hvad rører sig i nyhedsbilledet, og kan du bidrage til det? En rigtig god feature, der kan gøre det nemmere for dig at følge med, samtidig med at du kan holde øje med konkurrenternes arbejde, er “Sider, der skal ses” på Facebook. Her får du de vigtigste informationer om dine konkurrenter samlet i en overskuelig oversigt. Skal du ikke prøve det? Du kan læse meget mere om, hvad du kan bruge det til herunder. 

Der er så meget information på og omkring de sociale medier, at hele dagen hurtigt bliver slugt, hvis du ikke sorterer grundigt i, hvad der er vigtigt at holde øje med. Et overordnet indblik i, hvad der rører sig på nyhedsfronten, og hvad dine kunder snakker om, er et rigtig godt sted at starte. Det er dog også vigtigt at følge med i, hvad dine konkurrenter foretager sig. Det kan både bidrage med konkret inspiration og give dig relevant information omkring, hvor de bevæger sig hen, og hvilke initiativer de søsætter.

Facebooks feature “Sider, der skal ses” giver et overblik over dine konkurrenters gøren og laden. Du har mulighed for selv at tilføje de sider, du ønsker at følge med i, så det behøver ikke engang udelukkende at være sider i din egen branche. Måske kender du en virksomhed, der virkelig er nytænkende i deres tilgang til de sociale medier — hvorfor så ikke følge med i deres arbejde? Der er sikkert masser af guld at hente.

En lille hage er, at du minimum skal have 100 likes på din side, før Facebook åbner op for featuren, men så er motivationen for at komme op på det magiske tal lige blevet endnu større, hvis du ikke er der endnu.

Sådan kommer du i gang

Har du mere end 30 likes på din side, får du mulighed for at bruge Facebooks eget statistikmodul, der viser en masse forskellig statistik omkring din side. Du kan orientere dig om, hvordan dine opslag hver især klarer sig, hvordan din engagementsrate udvikler sig, og om antallet af likes er stigende eller faldende. Det er også her, du finder featuren “Sider, der kan ses”.

 

Facebook insights

Når du har klikket dig ind på siden, finder du featuren nederst under “Dine 5 seneste opslag”. Så er det bare at komme i gang med at tilføje de sider, du ønsker at følge med i. Når du har valgt mindst fem sider, klikker du på færdig, og så er din overvågning sat op.

Det du kan se er:

  • Det totale antal likes på siden (og ændringen i procent fra sidste uge).
  • Hvor mange gange de har lavet opslag i den pågældende uge.
  • Deres totale engagement for den pågældende uge.

Hvad der er endnu smartere er, at hvis du klikker på en af siderne i listen, så får du vist en oversigt over alle deres opslag rangeret fra mest til mindst engagerende. På denne måde kan du hurtigt danne dig et overblik over, hvad dine konkurrenter har fokuseret på, og hvordan de klarer det.

Hvem skal du følge?

Der kan være mange forskellige virksomheder, du har lyst til at følge med i. Eksempelvis kunne det være:

  • Virksomheder der er i umiddelbar konkurrence med din virksomhed.
  • Brands, du synes, gør det godt på sociale medier inden for dit marked.
  • Personer der har stor indflydelse på markedet.
  • Evt. også nogle udenlandske brands der har succes inden for dit marked. Her kan du nemlig hente inspiration, som dine konkurrenter forhåbentlig ikke har fået endnu.

Det skal du bide mærke i

Jeg anbefaler, at du tjekker din liste nogle gange i løbet af ugen, så du er sikker på, du har fingeren på pulsen i forhold til, hvad der rører sig hos dine konkurrenter. Når du kigger igennem, så vær i særdeleshed opmærksom på disse tre essentielle faktorer:

  1. Opslag der har et højt engagement.
    Et højt engagement kan være svært at definere, da det varierer fra branche til branche. Dog kan du over en måneds tid eller to danne dig et overblik over normalen og på baggrund af dette fastlægge, hvad der er passende. Eksempelvis kan det være 50+ likes, 10+ delinger og 10 + kommentarer.
  2. Specifikke trends.
    På de sociale medier medier går det hurtigt, og det gælder derfor om at være opdateret på, hvad der rører sig. Specielt hvis det er noget, du selv aktivt kan bruge på dine profiler.
  3. Skæve vinkler.
    Er der nogle af de andre, der gør noget, som er lidt anderledes? Måske har de endnu ikke ramt det helt rigtige snit, hvor det virkelig spiller, men så kan det være, du kan gøre det. Du skal i hvert fald suge til dig af inspiration.

Det er ligeledes interessant at kaste et blik på, hvorvidt et brand har en opadgående tendens eller det modsatte. Hvis de har en konstant opadgående tendens, så er det sandsynligvis, fordi de har gang i noget, der virker. Så er det måske værd at analysere deres indhold, service, osv. lidt mere, så du ved, hvor du selv skal sætte ind, hvis du vil gøre det lige så godt.

Så er det vist bare at komme i gang 🙂

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*