KonverteringsoptimeringSEO

Guide: Sådan skriver du den bedste call to action

Af i Konverteringsoptimering, SEO

Call to action

Alle dine marketingindsatser bunder i, at du skal have folk til at udføre en handling — hvad enten det er at købe dit produkt, tilmelde sig et nyhedsbrev eller downloade din nyeste e-bog. Men hvordan får du dem til at bide på krogen? En velgennemtænkt call to action er i hvert fald et godt skridt på vejen. I dette blogindlæg giver jeg dig en guide til, hvordan du skriver de bedste calls to action.

En call to action har det formål at få dine kunder til at begive sig længere ind i din salgstragt, så de er mere tilbøjelige til at engagere sig i din virksomhed og måske købe dit produkt. En call to action har mange ansigter. Det kan være en knap, et link i din tekst eller måske et billede, der tiltrækker opmærksomhed. Underordnet hvordan den ser ud, så er dens formål at få målgruppen til at udføre en eller anden handling.

Call to action er vægten, der kan bestemme, om du har flest såkaldte bounces eller salg. Hvis en potentiel kunde bouncer, betyder det, at personen tjekker dit website ud, men ender med ikke at foretage den ønskede handling. Det er her, din call to action kommer i spil. Igennem den skal du nemlig give dine besøgende et blidt skub, så de tager skridtet. Derfor er det også vigtigt, at den er appellerende og suger kunder til sig.

Men hvordan gør du det? Hvordan skriver du den helt rigtige call to action, der kan drage dine besøgende ind i dit skatkammer af muligheder? Lad os kigge nærmere på, hvad den gode call to action indeholder.

Arbejd med eksklusivitet

Vi kan alle sammen godt lide at føle os eksklusive. At have noget som ingen andre har. Samtidig vil vi virkelig nødigt gå glip af noget. I dag er vi altid på, altid til at få fat i, og det underbygger kun vores frygt for at misse noget — på engelsk fear of missing out (FOMO). Denne frygt kan bruges aktivt, når der skal skrives calls to action?

FOMO føder ind i mange forskellige følelsesmæssige impulser — nogle vi er mere stolte af end andre:

  • Panik: “Hvis jeg ikke gør det, så finder jeg aldrig ud af, om det er godt.”
  • Grådighed: “Kan jeg få noget, så skal jeg have det!”
  • Sammenligning: “Tænkt hvis jeg er den eneste, der ikke har det.”
  • Nysgerrighed: “Gad vide om det er så godt, som de siger?”
  • Konkurrencegen: “Jeg fik det, og det gjorde du ikke.”

Det er disse følelser, du skal adressere, hvis du vil spille på eksklusiviteten. Hvis ikke du gør det nu, så vil du aldrig kunne gøre det igen. Det er noget, der sparker folks nysgerrighed i gang. Du kan pakke eksklusiviteten ind i de ord og vendinger, du bruger:

  • Sidste chance
  • Begrænset
  • Der er kun nogle få tilbage
  • Tilbuddet slutter i morgen
  • Begrænset tid
  • Udløber om x timer
  • Deadline
  • Vigtigt

Du kan sikkert se idéen. Det gælder om at etablere en følelse af, at der skal handles nu, ellers er det for sent.

Skab et håb

En af de andre drivende faktorer bag at få potentielle kunder til at klikke, tilmelde eller købe er at skabe et håb. Har du et problem eller en ting, du er utilfreds med, så er du langt mere tilbøjelig til at klikke på calls to action, der tilbyder at kunne løse dette problem. Du skal altså tale til folks utilfredshed og foreslå en løsning.

Sælger du robotstøvsugere, så skal du slå på irritationen over, at støv og skidt lynhurtigt kommer frem i krogene igen, selvom du næsten lige har gjort rent. Det er rart at have en bolig, der altid er klar til uventede gæster. Robotstøvsugeren er løsningen på det, da du ikke selv skal bruge tid på at støvsuge mere, den kan klare det for dig.

Her præsenteres et problem, der appellerer til en bestemt irritation eller utilfredshed, som kunderne kan føle. Samtidig præsenteres produktet som en løsning på det problem. Og hvem vil ikke gerne have løst deres problemer?

Gode råd til den bedste call to action

Herunder får du et par mere generelle gode råd, som du kan bruge i dit arbejde med dine calls to action.

  1. Vær tydelig og koncis.
    Din call to action skal være det næste naturlige skridt, efter de har set din annonce, læst din tekst eller klikket sig ind på din side. Der skal ikke være for meget støj, og det skal visuelt være klart, hvad det næste skridt i processen er.
  2. Hvad får jeg ud af det?
    Dette spørgsmål skal være helt klart. Din målgruppe skal ikke været i tvivl om, hvad de får, og hvordan de hjælper dem. Ellers får du dem ikke til at gøre det. Er det gratis, billigt, et godt tilbud eller noget, der kan gøre mig klogere? Så skal det være tydeligt!
  3. Vis det visuelt.
    Er det et godt tilbud, så skal det visuelt fremgå, at der er masser af penge at spare. Udløber tilbuddet snart, viser du en nedtælling. Alle de visuelle kneb, der kan få din målgruppe til at afkode tilbuddets kvalitet og eksklusivitet, skal bruges.
  4. Flet call to action ind i dit indhold.
    Skriver du et blogindlæg, der kan gøre dine læsere klogere på forskellige ting, og hvor dit produkt kan være et glimrende værktøj? Så slut indlægget af med en call to action der introducerer tilbuddet. Efter de har læst om alle de gode ting, de kan opnå, skulle de jo gerne have lyst til at købe.
  5. Tilbyd lidt mere for næsten ingenting.
    Har du en lækker videotutorial, der viser din målgruppe, hvordan de skal bruge din tjeneste? Så giv dem mulighed for at downloade en checkliste eller guide, de kan have liggende lokalt. Det eneste, de skal gøre, er at tilmelde sig dit nyhedsbrev, hvor du naturligvis vil diske op med endnu flere lækkerbiskener. På netop dette tidspunkt er de ekstra tilbøjelige til at tilmelde sig, da du lige har givet dem noget brugbart ganske gratis. Kort fortalt: You give some, you take some.

Brug disse råd, og forsøg dig frem med forskellige calls to action. Og sørg for at måle, måle og måle lidt mere. Der er nemlig ikke et rigtigt og forkert svar, da det afhænger af din målgruppe, dit produkt og det indhold, du producerer.

Har du nogle særlige succeshistorier, som du vil dele? Så smid endelig en kommentar herunder.

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*