Sociale medier

Guide til Facebooks konkurrenceregler

Af i Sociale medier

Facebook konkurrenceregler – Et overblik

Det boomer med Facebook konkurrencer — men mange af dem overholder faktisk ikke Facebooks konkurrenceregler.

I yderste konsekvens kan mangel på lovlig konkurrenceførelse på Facebook føre til, at Facebooksiden bliver lukket. Selvom det er sjældent, det sker, så er det stadig bedst at følge reglerne. De er jo lavet for at give Facebooks brugere en så god oplevelse som muligt, og det vil din virksomhed naturligvis gerne bakke op om.

For at gøre det nemmere for dig at navigere i reglerne har jeg lavet denne guide, som du nemt kan orientere dig, inden du offentliggør din konkurrence. Så skulle du gerne være på den sikre side.

Vil du gerne supernørde reglerne, så kan du naturligvis også læse dem på Facebooks egen side. Og hey, det er faktisk slet ikke så svært at overholde dem, så du skal ikke lade dig slå ud.

Lad os springe ud i det.

 

Deling eller tagging må ikke påkræves

Facebook er godt klar over, at brugerne ikke bryder sig om at få irrelevant indhold i deres news feed. Hvis man bliver tagget i et utal af konkurrencer, fordi ens venner håber på at kunne score den fedeste præmie, så kan det ikke betegnes som relevant indhold — nok nærmere hamrende irriterende spam. Af netop denne årsag accepterer Facebook heller ikke, at det er påkrævet at skulle tagge sine venner i et opslag. Så hold dig fra denne ellers tillokkende manøvre, hvis du vil være på den sikre side.

Det samme er mere eller mindre gældende for deling. Selvom det muligvis kan have interesse for brugerne at deltage i den konkurrence, som vennerne deltager i, så er det stadig ikke indhold, som Facebook ønsker deres brugere bombarderet med. Delinger er altså lige så fy som tagging.

Et eksempel på en forbudt konkurrence:

 

Forbudt Facebook konkurrence

NB: Virksomhedens navn er klippet ud af annoncen.

Likes og kommentarer er fjong

Der er heldigvis stadig nogle muligheder for at få brugerne til at engagere sig i dit indhold, selvom de ikke hverken tagger eller deler. Det er nemlig helt i orden at påkræve likes og kommentarer på det enkelte opslag. Det er altså her, du skal lægge dine kræfter og efter bedste evne få udnyttet de muligheder, du har.

Der er på nuværende tidspunkt ingen begrænsninger fra Facebooks side for, hvad man kan kræve, at brugerne skal dele i kommentarfeltet. Det kan være billeder, digte, sange, historier eller lign. Så prøv at tænke kreativt og find den unikke konkurrence som faktisk også er sjov for brugerne at deltage i.

Undlad at bede om at like siden

Nu kommer vi ind på et rigtig interessant emne.
Der har nemlig været en del uenighed omkring, hvorvidt man må kræve, at brugerne skal like ens Facebookside for at være med i konkurrencen. Umiddelbart er det ikke angivet i Facebooks konkurrencereglement, hvorfor det er helt legitimt at gøre. Jeg vil dog anbefale, at du undlader at gøre det alligevel. Hvorfor? Fordi disse likes ikke giver samme værdi som de resterende.

Jeg må hellere følge mit postulat op med en lille forklaring. Får du brugerne til at like din side, har de ikke en reel interesse i din virksomhed, men liker udelukkende for at vinde konkurrencen.

Sandsynligheden for, at de ikke vil engagere sig i dit indhold fremadrettet, er altså relativt stor. Det er derfor tomme likes, som du i bund og grund ikke får noget ud af. Det kan selvfølgelig også argumenteres, at de er et skridt tættere på dig, hvis de trods alt har liket din side. Jeg vil dog anbefale, at du går efter interesserede, relevante fans, der kan opbygges loyalitet med.

Facebook vil ikke forbindes med konkurrencen

Det er vigtigt, at det i konkurrenceteksten fremgår, at Facebook ikke sponsorerer, støtter eller administrerer konkurrencen, men at det derimod er din virksomhed, der står bag. Dette er udelukkende et tiltag, der skal sikre, at Facebook ikke pludselig har en masse sure konkurrencedeltagere på nakken, men at de stedet henvender sig direkte til virksomheden.

Altså blot en lille juridisk krølle der kan skrives i bunden af din tekst.

De overordnede regler i det pågældende land skal overholdes

Markedsføringsloven og persondataloven er i høj grad relevant at være opdateret på, når du skal lave konkurrencer på Facebook. De regler er nemlig gældende i alle former for markedsføring i Danmark og er derfor naturligvis også gældende for din aktivitet på Facebook.

Disse regler kan variere fra land til land, og det kan derfor være, at du ser et super smart tiltag på en udenlandsk side, som vil være ulovligt i Danmark. Mit råd til dig er altså, at du altid skal tjekke op på, om det er lovligt, inden du begiver dig ud på nye eventyr.

Lidt ekstra guf til feinschmeckerne

Udover de fremhævede regler ovenfor er der også en håndfuld Facebook konkurrence best practices, som du med fordel kan følge, hvis du vil være klassens duks:

#1: Få samtykke fra vinderen
Det er god stil at få samtykke fra vinderen, inden du offentliggør dennes navn i det pågældende opslag. Gør det eventuelt til en del af konkurrenceteksten, at man ved deltagelse i konkurrencen har accepteret, at ens navn vil blive offentliggjort. Så er du sikker på, at brugerne ikke bliver overraskede over, at deres navn bliver nævnt offentligt.

#2: Oplys om konkurrencens varighed og type
Det er altid en god idé at oplyse om, hvornår vinderen findes, og hvordan det sker. Er det eksempelvis ved lodtrækning, udvælgelse af bedste bidrag eller noget helt tredje?

#3: Information om præmien
For at være helt på den sikre side kan du med fordel skrive, at præmien ikke kan ombyttes til kontanter eller en anden vare, hvis det da forholder sig sådan. Yderligere er det godt at nævne, hvorvidt præmien skal afhentes eller bliver leveret til vinderen.

#4: Eventuelle begrænsninger
Hvis du har begrænsinger på din konkurrence — eksempelvis at dine medarbejdere og samarbejdspartnere ikke må deltage, så sørg for at skrive det i konkurrenceteksten. Er der også begrænsninger på, hvor mange gange man må deltage, så oplys også det.

 

Nu burde du være klædt godt på til at begive dig ud i junglen af Facebookkonkurrencer. Så er det bare med at komme i gang.

Rigtig god fornøjelse!

 

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*