Sociale medier

De gratis Facebookdage er ovre – hvad gør du nu?

Af i Sociale medier

Facebook organisk trafik

Et smerteligt farvel for mange der har nydt godt af at kunne få deres virksomheds budskaber ud til deres følgere helt gratis. Farvel til den organiske rækkevidde betyder dog ikke, at Facebook er helt ubrugeligt. Du skal blot tænke det på en anden måde. Jeg giver en række råd herunder.

Organisk rækkevidde forklaret

Det er ikke fordi, at faldet i den organiske rækkevidde på Facebook kommer som en overraskelse. Det har været alment kendt, at den er faldet støt over de sidste par år, for så at lande et sted omkring 2-4%. Det betyder altså, at du stadig godt kan nå dine følgere organisk, det vil bare være markant færre gange, end du kunne før i tiden.

Facebook selv forklarer, at der er to hovedårsager til dette fald:

Brugerne kan ikke overskue det

Der bliver delt uanede mængder af indhold, hvilket gør det umuligt at eksponere brugerne for alt det, de egentlig skulle se. Hver enkelt person skulle i så fald eksponeres for omkring 15.000 opslag, hver gang de loggede ind. Det er naturligvis en stor mængde indhold, som brugerne ikke ville kunne orientere sig i. Herudover er der også en risiko for at med så store mængder indhold, ville mange af opslagene alligevel drukne.

Kvaliteten af indhold vs. Facebook algoritmen

Med den stigende mængde indhold er sorteringen af indhold også blevet hårdere, da kvalitetsindholdet (eller det som Facebook opfatter som kvalitetsindhold) skal skilles fra alt det andet. Der er derfor en række faktorer, som Facebooks algoritme bruger til at lave denne form for sortering af indholdet. Disse faktorer er, ligesom Googles, ikke alle kendt af offentligheden, men engagement fra brugernes står i hvert fald højt på listen. Det vil sige, at desto flere der interagerer med dit indhold, desto flere vil også fortsat blive eksponeret for det.

Summa summarum – Du SKAL have noget ekstraordinært indhold for at kunne nå ud til dine følgere gratis.

Har du ikke det, så må du betale ved kasse ét. Facebook er blevet beskyldt for, at de udelukkende har lavet denne ændring, så de kunne få flere penge i tanken, hvilket nok heller ikke er helt forkert…

Von Ands pengetank

 

Herunder får du nogle råd til, hvad du kan bruge Facebook til i dag:

 

Mindre sælger — mere fortæller

Ja, det er jo ikke fordi, at dette er et epokegørende fund, men det kan altså ikke betale sig at fylde din Facebookside op med opslag omkring dine fede produkter, udsalg og andet sælgende indhold. Det kommer du ikke langt med, fordi Facebook vil have engagerende indhold — hvilket de fleste produktsælgende opslag bare ikke er.
Man skal naturligvis aldrig sige aldrig, og det er da bestemt muligt at lave noget engagerende indhold, som også har et element af salg. Det kræver bare også mere af dig.

Det interessante er, at Facebook har forsøgt at rydde ud i spammers, hvilket dit indhold kan risikere at blive ramt af, hvis du ikke giver brugerne noget indhold, som de kan lide. Du skal derfor træde varsomt, hvis du vil sprede dine salgsbudskaber. De gør sig bare bedre som en betalt annonce, mens du så kan bruge krudtet på at lave det næste virale hit, der springer de organiske statistikker (såvidt jeg ved er det kun Youtube der er blevet “sprængt” indtil videre).

Annoncering

Konsekvensen af dalende organisk rækkevidde er, at du skal lægge flere annoncekroner i Facebooks lomme, men måske er det ikke så skidt endda. Facebook har nemlig en glimrende annonceplatform, hvor du har mange forskellige muligheder — både i relation til annoncetype, segmentering og resultatet. Facebookannoncer kan altså sagtens fungere som et supplement eller måske helt erstatte andre annoncetyper, som du i dag bruger.

Så selvom dette tiltag unægteligt kommer til at få Facebooks pengetank til at bugne, betyder det ikke, at du ingenting får ud af det. Du skal blot revurdere dit annoncebudget og tænke Facebook mere aktivt ind i det. Så kan der også være gevinst for dig.

Grupper, grupper og atter grupper

Vil du købe eller sælge brugte musikinstrumenter eller nørde de seneste SEO-tips, så kan du med garanti finde en gruppe, som giver dig mulighed for det. Der er et utal af grupper på Facebook, som handler om alt mellem himmel og jord. Det synes jeg, at du skal udnytte.

Mange virksomheder kører udelukkende deres virksomhedssider, men tænker ikke over, om det måske kunne være relevant med en gruppe. Så kan det godt være, at du kun kan samle en fjerdedel af dine fans i en gruppe, men til gengæld får de en notifikation, når der sker noget nyt i gruppen — ret fedt ikke?

Du kan oprette en gruppe for folk, som er interesserede i det felt, dit produkt ligger i. Sælger du hundeartikler, så kan et gruppenavn jo være: Os med hund. Herinde kan du så administrere et forum, hvor hundeejere mødes og diskuterer forskellige emner. Det er klart, at du ikke kan spamme gruppen med budskaber for produkter og lignende, men du kan følge med i, hvad folk snakker om og på den måde blive klogere. Har du et stærkt brand, så kan det måske bære at have sit eget forum, som handler om produktet. Det kommer helt an på din virksomhed.

Kort fortalt skal du tænke ud af den famøse boks og undersøge, hvordan du kan bruge de muligheder, du har bedst muligt.

Servicer dine kunder

Så kan det godt være, at du ikke kan nå dine kunder gratis i samme grad, som du kunne før, men det er ikke grund til at lukke og slukke din virksomhedsside. Mange kunder forventer, at du er til stede på Facebook og står til rådighed for besvarelse af deres spørgsmål. Har du derfor ikke det store mod på at kaste dig ud i nogle af ovenstående muligheder, så kan du om ikke andet bruge Facebook som en kundeserviceplatform.

Det, du skal have med i dine overvejelser, er, at brugere af Facebook forventer et hurtigt svar. Det er derfor nødvendigt, at du har en strategi omkring, hvordan din side skal administreres som kundeservice. En måde at sikre sig mod, at der forventes svar kl. 01.45 om natten, er at lave nogle husregler, der forklarer, hvornår folk kan forvente svar. Det kan typisk være inden for din normale arbejdstid.

To Facebook or not to Facebook?

Selvom det måske kan føles som om, at Facebook har stukket en kæp i hjulet på din velsmurte marketingmaskine, så håber jeg, at ovenstående har gjort det lidt tydeligere, at du stadig godt kan bruge Facebook til noget. Måske skal der tænkes i nye baner, men fornyelse er også en udmærket ting, hvis man vender det til sin fordel.

Se at komme i gang med at udvikle endnu bedre idéer som skaber engagement og glade kunder — og husk så at dele dem med os andre. Så bliver vi alle klogere.

 

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*