Sociale medier

Facebookgrupper — et krydderi du burde bruge

Af i Sociale medier

Facebook grupper – sådan gør du

Facebook er måske ikke så cool længere, og de unge er da også rykket over på Instagram og Snapchat, men Facebook er stadig værd at skyde tid og penge efter. For blot et halvt års tid siden proklamerede Mark Zuckerberg, at Facebook nu havde haft en milliard aktive brugere på en enkelt dag. Det svarer til hver syvende menneske i verden. Tallene taler vist for sig selv. Jeg giver dig her et nyt krydderi til din indsats — Facebookgrupper. 

De fleste virksomheder har i dag en Facebookside, hvor de deler forskelligt indhold med deres fans. Hvad mange dog ikke bruger, er muligheden for at oprette en Facebookgruppe. En gruppe kan give dig væsentlig større organisk eksponering, men sætter naturligvis også nogle andre rammer for indholdet. Jeg vil i dette blogindlæg give en introduktion til fordelene ved at bruge en gruppe kontra en side, og hvordan du bruger den.

Side vs. gruppe

Der er adskillige fordele ved at oprette en Facebookgruppe som supplement til din virksomhedsside. Du kan sandsynligvis få en bedre organisk reach, hvis du formår at sammensætte det rigtige indhold. Mere om det herunder:

Notifikationer

På din virksomhedsside får dine fans ikke nødvendigvis en notifikation, hvis du lægger nyt indhold op. Det skal de nemlig aktivt vælge til. Det forholder sig anderledes med grupperne. Her får medlemmerne generelt en notifikation, hver gang der lægges nyt indhold i gruppen. De kan selvfølgelig godt vælge, at de ikke ønsker disse notifikationer, men sørger du for at give dem værdi, så har de slet ikke lyst til det.

Da medlemmerne modtager notifikationer, når der lægges nyt indhold i gruppen, skaber grupperne mere organisk eksponering end siderne. Folk er mere tilbøjelige til at se det indhold, som de får notifikationer på. Ryan Stewart fra Moz har lavet et eksperiment, hvor han testede det samme opslag på henholdvis sin side og i sin gruppe. Han fandt ud af, at gruppen skabte 15 gange mere trafik til hans site. Statistikken kan du se herunder:

Facebook gruppe vs Facebook side

 

Indhold og aktivitet

En stor forskel på en Facebookside og en -gruppe er, at du på siden selv står for alt det indhold, der skal produceres. Det er derfor ofte ressourcekrævende at holde gang i din virksomhedsside. En Facebookgruppe fungerer i højere grad som et forum, hvor folk kan stille spørgsmål til hinanden omkring det specifikke emne. Det er derfor ikke kun dig selv, der skal sørge for at producere indholdet, men dine medlemmer er også en aktiv del.

Du skal selvfølgelig selv bidrage med svar, og sørge for at der ikke kommer spammere med i gruppen, men du får langt mere indhold forærende samtidig med, at du giver brugerne værdi, da de får svar på deres spørgsmål.

Det essentielle er, at en gruppe ikke kan bruges til reklame og en masse information om din virksomhed — det har du din side til. Gruppen skal nærmere ses som et videnscenter, hvor folk, der interesserer sig for det område, som du beskæftiger dig med, kan få tips, inspiration og hjælp til deres problemstillinger. Så kan det naturligvis godt være, at du nogle gange kan referere til for eksempel et blogindlæg på din virksomheds webside, men som udgangspunkt får du “kun” eksponering igennem, at du faciliterer gruppen. Det er dog også i stor stil med at positionere dig på markedet.

Psssst. En anden vigtig note omkring grupper er, at du har mulighed for at få uvurderlig information om, hvad der rører sig i branchen. Hvad har folk svært ved? Hvad savner de? Det kan du bruge til at udvikle dine produkter eller gøre din marketing endnu skarpere.

Opret en Facebookgruppe

Det er nemt at oprette en Facebookgruppe, så det er ikke her, jeg vil lægge vægten. Til gengæld kan det være sværere at beslutte sig for, hvad den skal omhandle, hvordan man holder den aktiv og bruger den i sin markedsføring.

Vælg gruppens emne

Det er kun de allerstørste brands, der har held med at oprette grupper udelukkende omkring deres brand. Det er derfor ikke noget, du skal kaste dig ud i, med mindre du er en af de få. Du skal i stedet tænkte på, hvordan du kan give dine kunder mest værdi i den kontekst, du opererer i. Nogle eksempler kunne være:

  • Er du den lokale bager? Lav en gruppe omkring opskrifter, tips og tricks, osv. omkring bagning.
  • Sælger du bilforsikringer, så kan din gruppe være rettet mod vidensdeling mellem bilejere.
  • Tjener du dine penge på rådgivning så opret en gruppe, hvor folk kan få hjælp med deres spørgsmål.

Det kan godt være, at det ikke direkte fungerer som en marketingkanal, men du bliver kendt i folkemunde — og det har også en værdi.

Hold din gruppe aktiv

En gruppe fungerer som et community. Føler folk, at det bliver for meget reklame, så gider de ikke lege med mere. Hold derfor igen med promovering af din virksomhed. Heri mener jeg også, at du ikke skal starte ud med at smide en masse links til din webside. Du skal i stedet gøre dig fortjent til deres tillid, for så vil de i sidste ende også have lyst til at følge din links.

Eksempler på indhold kan være:

  • Tips og tricks
  • Besvarelse af folks henvendelser
  • Spørgsmål: Hvad vil I have hjælp til?
  • Afstemninger

Det er også vigtigt, at du opfordrer folk til at stille spørgsmål og bruge gruppen aktivt.

Få din gruppe til at vokse

Der er stort potentiale i at få en veldrevet gruppe til at vokse. Det skal bare gøres på den rigtige måde. Det inkluderer altså ikke at tilføje folk til gruppen, hvis de ikke har bedt om det. Det er irriterende og vil ikke få din gruppe til at blive populær — snarere tværtimod. Samtidig skal dine gruppemedlemmer helst engagere sig i dit indhold, og det gør de ikke, hvis de ikke selv har vist interesse.

En måde at starte på kan være at dele det indhold, som nogle af de indflydelsesrige personer på området producerer. Tag dem i teksten, så de kan se, at deres indhold er blevet delt. Måske vil de selv blive medlem eller om ikke andet omtale gruppen på deres kanaler. På denne måde leverer du noget kvalitetsindhold, som du også kan få noget ud af.

En Facebookgruppe kan, ligesom en side, sagtens promoveres på dine andre kanaler. Du kan jo fortælle, at dine kunder her kan få hjælp og råd fra andre i branchen. Hvilket med stor sandsynlighed vil fange deres interesse.

Er du klar til at smide et par kroner i din gruppe, så kan du oprette en annonce for gruppen. Her bliver det dog en smule sværere end med din side. Man kan nemlig ikke vælge en standardannonce, der skal promovere sin gruppe. Der er dog en vej alligevel.

  1. Opret et opslag, hvor du indsætter et link til din gruppe.
  2. Vælg at booste dette opslag.

Er du ikke interesseret i, at opslaget lægges offentligt på for eksempel din virksomhedsside, så kan du oprette opslaget som et dark post, så det ikke vises for dine følgere, men udelukkende kan bruges til markedsføring.

Nu har du forhåbentlig fået lidt inspiration til, hvordan du kan få endnu mere ud af din tilstedeværelse på Facebook. Så er det vist bare med at komme i gang! Del gerne dine erfaringer med os, enten herunder eller på Facebook, så kan vi alle hjælpe hinanden.

 

 

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*