Sociale medier

Er du skyldig i disse 5 dårlige sociale medievaner?

Af i Sociale medier

Dårlige vaner på sociale medier

Du kender den der fest, hvor du er blevet sat ved siden af ham, du virkelig ikke kan lide. Han er den der type, der tager en flaske halvdårlig vin med til festen, men selv sørger for at forsyne sig i alt det lækre, som andre har medbragt. Han fortæller gerne om sit fantastiske liv og de mange projekter, han har gang i, men viser ikke synderlig interesse for dit. Sådan må din tilstedeværelse på de sociale medier ikke være. Det er dog nemt at falde i fælden. Her får du fem dårlige sociale medievaner, du skal undgå. 

Ingen (det skulle da lige være personen selv) kan lide den situation, jeg beskrev før. I den gode samtale skal begge parter lytte, stille spørgsmål og bidrage til samtalen. Og det gælder også på de sociale medier. Så er spørgsmålet, om du altid husker det? Jeg har derfor lavet en liste over seks dårlige vaner, du skal være opmærksom på — og naturligvis også, hvordan du undgår dem. Så kan du blive en rigtig social mediehaj.

1: Den narcissistiske samtale

En af de klassiske vaner er den narcissistiske samtaler. Det er, når virksomheder hele tiden vender samtalen tilbage på dem selv. Du skal naturligvis fortælle om din virksomhed og de produkter, du sælger, men du skal også huske at have øje for dine modtagere. De gider ikke hele tiden at høre om dig, de vil også have noget den anden vej. Noget der virkelig giver værdi eller måske ligefrem et sted, hvor de kan komme af med deres ønsker og spørgsmål. Husk også at lade det dreje sig om dem.

Helt konkret kan du stille spørgsmål til dine følgere, deltage i samtalerne, dele ud af gode tips og tricks og generelt engagere dig i deres indhold.

2: Tager du hele hånden, når de rækker dig en lillefinger?

Hvis dine følgere har rakt dig en lillefinger ved faktisk at følge dit brand, så lad være med at rive hele deres hånd af. Du skal ikke kaste reklamer, salgspitches og marketingtiltag i et langt væk efter dine følgere. Det gider de ikke. Hvis du skal sælge dine produkter på de sociale medier, så skal du være opmærksom på, at de også skal have noget for at lytte på dig — værdifuldt indhold, gode tilbud eller andre tiltag.

Prøv for eksempel at få dine følgere til at skabe indhold for dig. Kan du lave en kampagne, hvor de, mens de hygger sig, laver en masse god reklame for dig, så har du virkelig skudt papegøjen. Derudover skal du sørge for, at der hele tiden er noget at komme efter på dine kanaler. Ved du ikke, hvad de vil have, så er det en glimrende mulighed for at slå lyttebøfferne ud og finde ud af det.

3: Slå ørerne ud

En god samtale er aldrig ensidet — og det er også gældende på de sociale medier. Når du udelukkende fokuserer på at producere indhold, men ikke reagerer på de svar, der måtte komme, så brænder du dit lys i begge ender. Derfor: lyt, lyt, lyt.

Der er en masse gode værktøjer, der kan hjælpe dig med at holde styr på, når du bliver nævnt, eller når nogle ønsker at komme i kontakt med dig. Samtidig kan du kombinere disse værktøjer med statistikprogrammer, der også viser dig, hvad dine følgere interesserer sig for, og hvad de er engagerede i. Kan du levere netop det, de ønsker, og formår du at svare dem, så skal din brandværdi nok stige i deres øjne.

4: Er du en robot?

De sociale medier drejer sig om kontakt mennesker imellem. Dog er der en masse virksomheder, der automatiserer deres processer lige en tand for meget, så de svar, de giver, lige så godt kunne være givet af en robot. Dine følgere har brugt tid på at finde dig og gider at gøre et forsøg på at gå i dialog med dig. Derfor skylder du dem også at give et personligt svar. Så næste gang du bare trykker kopier og indsæt i beskedcenteret, så overvej lige om det er den rigtige måde at gøre det på.

Det er ikke fordi, du ikke må have nogle guidelines for, hvordan du svarer. Dette kan være nødvendigt, hvis du har en stor virksomhed, hvor der er mange kokke om suppen. Det betyder dog ikke, at alle henvendelser skal besvares identisk. Tilføj lidt personlighed, så bliver kommer din virksomheds brand også til at stå endnu stærkere i personens hukommelse.

5: Nej til spam

Sociale medier handler om tillid. Det er derfor vigtigt, at du ikke bryder dine følgeres tillid til dig. Ellers kan du være sikker på, at de blokerer dig — og nok heller ikke køber dine produkter. Der er nogle tiltag, der kan virke spammende på dine følgere, selvom de fra din side er velmente. Nogle eksempler er:

  • Misbrug af hashtags
  • Opslå det samme indhold gentagne gange i træk
  • Click-bating
  • Spamme kommentartråde

Listen kunne være meget længere.

Det kan godt være, du virkelig bare mener, det er et vigtigt budskab, og derfor føler et behov for at opslå det samme igen og igen. Stop. Det er ikke den rigtige tilgang. Her skal du i stedet tænke over, om du kan præsentere dit budskab på forskellige måder, så det ikke bliver irriterende for dine følgere at få det gentaget. Sørg også for at der går lidt tid imellem, så det ikke kommer ud i halen på hinanden. Det er der ingen, der gider at høre på.

Det kan måske også virke uskyldigt at bruge et forkert hashtag, men for følgerne betyder det, at de får indhold i deres feed, der ikke relaterer sig til det, det handler om. Det er irriterende og vil ikke stille dig i et positivt lys.

Kend din besøgstid, vid hvor du kan dele og overhold det.

Kan du ryste på hovedet af alle disse fem punkter, så er du ganske godt kørende på de sociale medier. Kan du derimod (mere eller mindre modvilligt) se, at du er bare en lille smule skyldig i én eller måske et par stykker? Så fortvivl ej. Du kan stadig nå at rette op på det. Giv dine kanaler en ordentlig opdatering og fokuser på fremtiden. Så skal du nok blive en social mediehaj.

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*