Sociale medier

De seks typer indhold der giver mest værdi

Af i Sociale medier

Indhold der giver værdi

Vi jagter alle det indhold, der kan give os engagement, virale hits, delinger, likes og følgere, så vi opnår loyale kunder, der lægger penge i butikken. Det er derfor i allerhøjeste grad relevant at vide, hvad for noget indhold brugerne kaster deres kærlighed på. Jeg kommer med seks bud i dette blogindlæg.

Det nytter ikke noget, at vi vælger indhold i blinde. Der er lavet masser af undersøgelser baseret på benhård statistik omkring, hvad det er for noget indhold, der skaber værdi. Værdi er ofte knyttet op på fine KPIer, ROI eller andre parametre, som er fastsat af virksomheden. Prøv at følge de erfaringer som allerede er dokumenteret. Så kan det være, at du kan springe nogle kilometer af vejen over.

Det betyder selvfølgelig ikke, at du ikke skal prøve dine egne idéer af. Det er jo stadig muligt, at du sidder inde med guldægget, som endnu ikke er testet af andre. En af hovedreglerne på de sociale medie er stadig, at idéer må testes, da området rykker så hurtigt, at der hele tiden dukker nye muligheder op.

Her får du dog de typer af indhold, som andre har prøvet og haft held med.

1. Infografikker

Infografikker bliver delt i stor stil. Faktisk er det en af de mest delte typer af indhold på de sociale medier ifølge Noah Kagan fra SumoMe. Du skal altså tænke i data, der kan sættes op som en infografik, hvis det er delinger, du er ude efter.

Infografikker er et hit at dele, da hjernen har nemmere ved at forstå indhold, der er sat visuelt op. Faktisk fortæller hjernen dig, at læsning er hårdt arbejde, mens det at kigge på billeder er nemt. Du snyder derfor hjernen ved at sætte informationer op grafisk. Samtidig får vi ofte nemmere ved at forstå indholdet, når det er parret med et billede.

Det er altså ikke kun børn, der er glade for billedbøger. Det er voksne faktisk også — også selvom vi ikke vil være ved det. Ergo: Sæt dine informationer op i en infografik, hvis du vil have brugerne til at dele.

2. Interaktivt indhold

Det kommer sandsynligvis ikke som en overraskelse, men desto mere brugerne kan interagere med indholdet, desto mere engagerende er det. Det er netop det, der er pointen ved at gøre indholdet interaktivt.

Interaktivt indhold defineres som indhold, der responderer på de informationer eller handlinger, som brugerne laver. Det kan for eksempel være en quiz, hvor brugerne skal svare på forskellige spørgsmål for så til sidst at få et mere eller mindre fjollet resultat. Dette er et format, som BuzzFeed har brugt i stor stil:

Buzzfeed quiz element

 

Det er klart, at det er nemmere for brugerne at engagere sig i indhold, hvis de rent faktisk har mulighed for at gøre noget aktivt ved det. Derfor er det også et naturligt valg på de sociale medier. I tilfældet med et quiz kan de både gennemgå spørgsmålene og i sidste ende dele deres resultat med vennerne.

3. Indhold der spiller på følelserne

Vi deler indhold på de sociale medier, der vækker følelserne i os. Du skal derfor ikke regne med at få de vilde delingsrater på din årsrapport — med mindre der altså er et følelsesmæssigt touch i den. Men hvilke følelser er det så, der skal vækkes?

Der er alle mulige følelsesmæssige stemninger, der kan få os til at dele. Det er dog de glade, positive følelser, der kaster flest delinger af sig, som det kan ses i grafikken fra CoSchedule herunder:

Hvilke følelser deler vi

 

Du skal altså tænke i følelser, hvis du vil have noget indhold, der sparker gang i dine brugeres delelyst. Det er underordnet, hvilket et produkt du beskæftiger dig med. Dette er en universel regel, der gælder på tværs af industrier.

Det er selvfølgelig nødvendigt at tage højde for sin målgruppe, når du forfatter indholdet, da det følelsesmæssige sprog kan udformes på mange måder. Samtidig bliver de unge påvirket af ting, som måske ikke rører en noget ældre målgruppe på samme måde. Det er altså essentielt at tage udgangspunkt i publikum, når du brygger din følelsesmæssige trylledrik.

4. Billeder

Indhold, der er assisteret af visuelt materiale, er langt mere deleligt, end indhold der udelukkende er tekstbaseret. Der er masser af forskellige studier, der viser dette, heriblandt Buffers undersøgelse af indhold på Twitter:

Tweets med billeder

 

Men det er jo kun Twitter. Hvad med Facebook?

Her er det samme også gældende. Faktisk er det sagen med langt de fleste social medier, hvor for eksempel Instagram har taget konsekvensen og lader det visuelle træde meget tydeligere frem end det skrevne.

Det hænger sammen med pointen fra infografikkerne. Kan du koble et billede sammen med din tekst, der understøtter den pointe, så har du meget bedre muligheder for at ramme folk lige der i hjertekulen, hvor de vælger at dele. Samtidig kan hjernen nemmere afkode budskabet, hvilket jo kun kan være en fordel for dig.

Sørg derfor for at tænke visuelt. Det vil hjælpe dine delinger på vej.

5. Lister

Udover infografikker er brugerne også vilde med lister. Ja, du læste rigtigt. Lister.

Indhold med lister betyder kort fortalt bare, at der præsenteres et antal pointer i listeformat. Et eksempel sidder du faktisk og læser i dette øjeblik. Dette blogindlæg er nemlig bygget op omkring listeprincippet.

SumoMes studie, som også er nævnt ovenfor, viser, at indhold, der er opbygget i denne listeform, er mere populært end klassisk opbygning. Tænk derfor også over, hvordan du strukturerer dit indhold. Det kan i sig selv gøre det mere populært, at du tænker i lister fremfor blot at skrive det hele ud i en køre. Det skal du da udnytte!

Vores hjerne er igen skyld i, at vi favoriserer lister. Vi kan simpelthen bedre orientere os i indholdet, vælge til og fra samt opfange pointerne, hvis de er inddelt for os. En hovedregel, som nok ikke kommer som en overraskelse for dig, er, at du skal gøre dit indhold så spiseligt og afkodeligt som muligt. Kan hjernen bedre forstå med billeder og listeform? Så sørg for at give den det.

6. Nyheder

Sidst, er de sociale medier blevet et naturligt sted for os at finde nyheder. Derfor deler vi også gerne nyheder, så vi kan oplyse vores venner og bekendte. Det kan dog være svært at skulle konkurrere med de store mediers nyhedsstorm, så skal du kaste dig ud i dette format, er det vigtigt, at du tilføjer noget ekstra til indholdet.

Florerer der eksempelvis en nyhed omkring noget, som kan være af relevans for dine kunder, så skriv en uddybende artikel omkring, hvordan den pågældende nyhed påvirker dit produkt, service eller virksomhed. På denne måde får dine kunder lidt ekstra, hvis de læser din vinkel på nyheden.

Nu hvor du er helt opdateret på, hvad det er for indholdstyper, der går rent ind hos de sociale brugere, så er det bare om at bruge informationen, når du planlægger indhold til de næste par uger. Tænk lister, billeder, infografikker, nyheder og følelsesmæssige relationer. Så skal du nok få gang i dine kanaler.

 

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*