Sociale medier

Crowdsourcing på sociale medier. Har du prøvet det?

Af i Sociale medier

Hvad er værdien af din sociale medieindsats egentlig? Det spørgsmål stiller marketingansatte over hele verden sig selv hver dag.

Der bliver normalt målt i likes, delinger og kommentarer på de forskellige opslag, samt det generelle antal fans, venner eller følgere på profilen. Men værdien kommer først, når der produceres engagerende indhold, som brugerne finder interessant, og det skal helst krydres med nogle marketingbudskaber, som får brugerne til at konvertere.

Disse parametre er bestemt ikke irrelevante at kigge på, men jeg vil vove at påstå, at de sociale medier kan være nøglen til Ali Babas hule for din virksomheds videre udvikling og endnu større succes. Du har nemlig adgang til et stort panel af eksperter i netop dit produkt. Ja, du læste rigtigt. Et stort panel af eksperter til din rådighed – værsgo at tage for dig!

 

Kom ned i øjenhøjde

Den høje hest

Som designere af produkter og services føler vi tit selv, at vores produkt så udmærket opfylder brugernes behov – for det er jo et ret fedt produkt, vi har, ik’? Sandheden er, at vi skal springe ned fra den høje hest og turde se os selv igennem brugernes øjne. Turde høre sandheden og bruge den aktivt. De sociale kanaler er en genial ressource til dette formål.

 

Spørg, lyt og lær

Ved ikke blot at forsøge at overbevise dine fans om at dit produkt er det bedste, og fortælle hvorfor det er sådan, men i stedet spørge dem til råds, får du indsigt i, hvad de gerne vil have. En metode som også bliver kaldt crowdsourcing. Du kan spørge igennem en survey, et ganske normalt opslag eller måske ligefrem invitere dem til en workshop. Stil spørgsmål omkring hvad der fungerer godt, skidt og forsøg at finde ud af, hvad brugernes brugskontekst er. Er der andet, du vil vide? Bare spørg løs. Crowdsourcing er netop som en bold, der kastes op i luften, og brugerne så griber. En fælles brainstorm, som kan give nye idéer.

Lyt til deres svar og tag kritikken til dig. Det kan godt være at de features, som du selv synes, er ret cool, måske ikke lige er det, der i fremtiden skal videreudvikles på. Det kan være svært at slå sin yndling ihjel, men i sidste ende er det brugerne, der skal være glade, for at du får penge i kassen. Der er masser af læring at hente.

Når du har snakket med dine brugere, så er det bare om at få omsat din nye viden til handling. Er der nogle ting, som de er utilfredse med? Beskriver de en brugssituation, som kan optimeres med en ny funktion? Læs også mellem linjerne – brugerne ved ikke altid, hvad de gerne vil have, og netop derfor er det vigtigt, at du også får brugskonteksten med. Den kan fortælle jer meget om, hvordan produktet bliver brugt.

Kort fortalt: De sociale medier er ikke blot et marketingværktøj (selvom det bestemt også kan bruges til det). De kan også være en platform for crowdsourcing, som i sidste ende kan give dig endnu mere værdi på bundlinjen. Brugerne er jo gerne endnu mere engagerede i et produkt, som de selv har været med til at påvirke. Det er altså nødvendigt at bruge den gamle, slidte frase win-win situation.

Et, to, tre, sæt i gang!

 

 

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*