Sociale medier

Brug hashtags effektivt

Af i Sociale medier

Hashtags forklaret

Hashtags er efterhånden alment kendt fra både Twitter og Instagram, og mange tagger flittigt deres indhold, når det smides online. Det er dog ikke alle, der er klar over, hvad hashtags skal gøre godt for. Er du en af dem? Så hæng på – du kan blive klogere her.

Hvad er et hashtag?

I al sin enkelthed er hashtags en måde, hvorpå man kan inddele indhold, så det bliver nemmere for brugeren at finde indhold om konkrete emner. Det kan være brede eller snævre og beskrive alt fra en følelse til en konkret højtid, aktivitet eller lignende. Det er eksempelvis muligt at bidrage til samtalen omkring tv-serien Game of Thrones igennem hashtagget #GameofThrones, mens man også kan tagge sit indhold med #nofilter, som blot illustrerer, at man ikke har brugt et filter på sit billede.

Brugen af hashtags sikrer, at dit indhold kommer bredere ud end blot de følgere, som du selv har. I dette blogindlæg vil jeg fokusere på Instagram, og hvordan du aktivt kan bruge dem til at ramme din målgruppe.

Hashtags kan lede dig til dine kunder

En af de store fordele ved hashtags er, at de kan lede dig direkte ind i favnen på nye potentielle kunder. Det gælder kort fortalt om at finde din målgruppes hashtags, så du ved, hvor du skal lægge din energi. Et eksempel kunne være en virksomhed, der sælger babyudstyr. For en sådan virksomhed er det relevant at finde hashtags, der omhandler forældre, graviditet og babyer. Husk også at medtage eventuelle associationer og slangudtryk som kan knyttes til dit produkt. I dette eksempel stor mave, ny begyndelse, bebs, osv.

Når du har afsøgt jagtmarkerne, udvælger du dem, som giver mest mening for dit produkt, og som også er i overensstemmelse med dit brands udtryk og værdier. Det kan være sværere at blive set på de populære, men også give mulighed for at nå flere. Suppler derfor med de mindre populære også.

Det er nu blevet tid til at engagere sig i de udvalgte hashtags. Det er en tidssluger uden lige, men det kan være tungen på vægtskålen, der bringer de potentielle kunder tættere på dig. Start fra toppen med et af de udvalgte hashtags og like nogle af de gode billeder, følg personen der postede det og gentag denne øvelse. På denne måde skaber du interaktion og pirker til deres nysgerrighed – for de vil sandsynligvis tjekke dig og dine produkter ud, hvis du har vist interesse i dem. Måske vælger de sågar at følge dig og hep hey, så har du drevet en mere ind i folden.

Er det en populær instagrammer, så kan du tilmed tiltrække dig opmærksomhed blandt personens andre følgere. De mest populære lader sig dog ofte kun indfange gennem direkte aftaler, hvor du må punge ud med lidt skillinger, for at de vil sende deres goodwill i din retning. Det er selvfølgelig en mulighed, men mange små bække har også sin berettigelse. Du skal derfor ikke udelukke dem med lidt færre følgere.

Tilbage er der vist kun at sige – tænkt over de hashtags du bruger. Skyd ikke med spredehagl, men forsøg i stedet at målrette mod nogle nøje udvalgte personer, som til gengæld er yderst relevante at ramme.

 

 

 

 

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*