LinkbuildingSEO

Anchor tekst guide

Af i Linkbuilding, SEO

Din guide til Anchor tekst

Anchor text, eller på dansk Ankertekst, kan godt være en forvirrende størrelse at arbejde med, men så snart du forstår Anchor tekst er du på vej til at blive 1.000 gange bedre til SEO.

Det lyder skørt, men Anchor tekst kan bogstaveligt talt være de sidste 10%, som rykker din SEO kampagne fra god til genial…

Når det så er sagt får du hermed serveret alt hvad du har brug for at vide omkring Anchor text i en verden fyldt med pingviner. Hvis du ikke fattede den reference, så stik hovedet forbi Moz og kig på deres Google algoritme opdateringer – Vi snakker Penguin update :o)

Nå, men lad os lægge humoren lidt på hylden og springe ud i det.

Anchor tekst forklaret

Hvad er anchor tekst?

Anchor text (på Dansk: Ankertekst)  er den synlige og klikbare del af et link. For eksempel, hvis du læser en artikel og ser noget ala: Her kan du læse om no such agency fabelagtige seo rapport“, kan du se at “no such agency fabelagtige seo rapport” har en anden farve end resten af teksten og du kan klikke på teksten – “no such agency fabelagtige seo rapport” er anchor text.

For at ’snitte’ sådan et fint link, skal du bruge denne simple HTML kode:

<a href=”http://www.ditwebsite.dk”>din anchor tekst</a>

 

Hvorfor er anchor tekst vigtig?

Anchor text er vigtig fordi det er med til at signalere overfor både Google og brugere, hvad der gemmer sig bag linket. Google har siden sin fødsel benyttet links som én af de primære faktorer til henholdsvis at associere websites med specifikke søgeord, samt ranke disse sites i søgeresultaterne. Igennem tiden har seo’er og snedige webmastere forsøgt at manipulere deres websites positioner i søgeresultaterne bla. ved at bruge specifikke anchor tekster i links.

Derfor opdaterede Google sin ranking algoritme i 2012 med Penguine opdateringen, som var tiltænkt at sætte en stopper for spamdexing og link-bombing.

 

Penguin logaritmen forklaret

Penguin logaritmen fungerer på følgende måde:

  • Du bygger et backlink
  • Google indekserer dit backlink
  • Google gemmer backlinket i den del af sin database, som er specifik for dit website. Dette kaldes din “link profil”
  • Gentag trin 1-3 igen og igen og igen, og nu har du en link profil som Googles algoritme kan analysere

Algoritmen analyserer herefter din linkprofil og sammenligner med on-page faktorer på hele dit website og den konkrete side du arbejder med.

Hvis du har en side, hvor indholdet er optimeret mod eksempelvis “billig gedeost” og samtlige af dine anchor tekster indeholder “billig gedeost”, kan du være sikker på at blive straffet for det er ganske let for logaritmen at se at du:

  1. Prøver at ranke din side for søgeordet “billig gedeost”
  2. Du bygger links (og det mås man ikke ifølge Googles officielle retningslinier)

Google er i stand til at straffe hjemmesider ganske enkelt ved at kigge på forholdet mellem exact match anchor text og søgeordene brugt på en side – Ret enkelt faktisk.

Idag er Penguin algoritmen en integreret del af Googles ranking logaritme og er siden 2012 blevet opdateret flere gange. Den seneste Penguin opdatering i december 2014, hvor Google udtaler er der fremover vil være et konstant fokus på udvikling af Penguin.

Googles konstante fokus på Penguin algoritmen viser at anchor tekster stadig er en essentiel del af ranking algoritmen og for at undgå at blive straffet af Google er det vigtigt at benytte anchor tekster korrekt. Det er ikke særligt kompliceret, men det er essentielt at du forstår, hvordan man bruger anchor tekster korrekt uden at blive straffet.

 

Typer af anchor tekst

Inden vi springer ud i strategien omkring anchor tekst, er det relevant at gennemgå de forskellige typer af anchor tekst du kan benytte dig af. Det er vigtigt at du forstår alle de forskellige typer af anchor tekst, så du er i stand til at bygge en naturlig linkprofil med stor diversitet i din anchor text profil.

 

Branded anchor tekst

Alle anchor tekster som indeholder dit brandnavn.

Her er et eksempel: “Hos no such agency kan du lære alt om søgemaskine optimering”.

Brandede anchor tekster er klart det sikreste at benytte sig af så længe dit domæne ikke er et exact match domæne (det kommer vi ind på lidt senere). Hvis du vil se hvordan store brands benytter sig af brandede anchor tekster har vi samlet lidt forskellige eksempler:

1. Ekstrabladet.dk

Ekstra Bladet anchor tekster

 

2. Ikea.dk

 Ikea anchor tekster

Generiske anchor tekster

Den mest “normale” udgave af anchor tekst er de generiske anchor tekster.

  • Klik her
  • Læs mere
  • Gå til website

Her er et eksempel: ” Læs no such agency handelsbetingelser: Klik her” – “Klik her” er den generiske anchor text.

 

Nøgne anchor tekster

Nøgne anchor tekster er anchors, som linker tilbage til din hjemmeside med hjemmesidens URL.

Her er nogle eksempler:

  • http://wwww.nosuchagency.dk/
  • http://www.nosuchagency.dk
  • www.nosuchagency.dk/
  • www.nosuchagency.dk
  • nosuchagency.dk/
  • nosuchagency.dk

 

 

Anchor tekst på billeder

Da Google ikke er i stand til at se motivet på billeder (Google “forstår” kun tal, bogstaver og skrifttegn, dvs. alt der kan skrives), benytter Google alt-teksten (alternativ tekst) tilknyttet billedet. På den måde kan Google differentiere fotos yderligere udover selve filnavnet og hvis billederne er links benytter Google dermed alt-teksten som anchor.

Hvis et billede ikke har en alt-tekst tilknyttet vil linket fremstå som værende uden anchor.

 

Ingen anchor tekst

Du kan også linke til dit site uden at bruge anchor tekst. Uanset om det er meningen eller ej, anbefales det dog at du undgår at bruge denne metode.

Der er 2 måder at “glemme” at bruge anchor tekst. Den ene er at undlade at skrive anchor teksten i sit link (se eksemplerne ovenfor under punktet “Brandede anchor tekster”) og den anden er at undlade ALT-teksten på billeder.

 

Brand + Søgeords anchor

Kombinationen mellem søgeord og dit brandnavn er en anden måde at “holde sig indenfor grænsen”, når du forsøger at opbygge en afvekslende, naturlig link profil.

Her er nogle eksempler hvor vores brand kombineres med søgeordet linkbuilding:

  • no such agency linkbuilding strategier
  • Linkbuilding strategier fra no such agency

Du kan sagtens kombinere dit brand med søgefraser i stedet for enkeltord.

 

Delvist matchende anchors (partial match)

Delvist matchende anchor tekster er en metode, hvor du benytter variationer af dit søgeord i kombination med forskellige tillægsord.

Her er et par eksempler, hvor vi endnu engang bruger “linkbuilding” som primære søgeord:

  • Her kan du lære om linkbuilding
  • Bedste linkbuilding guide der findes
  • Denne linkbuilding artikel

Vi anbefaler at benytte sig af delvist matchende anchor tekster i høj grad, da det er “den mest naturlige måde at linke til et andet website”.

 

Lange anchor tekster

Lange anchor tekster er egentlig blot en ‘overdrevet’ udgave af delvist matchende anchors.

Her er et par eksempler:

  • Vi har produceret en effektiv linkbuilding guide som du kan downloade her
  • Her kan du læse yderligere om vores linkbuilding aktiviteter

 

Exact match anchor

Dette er kongen af anchor tekster! Exact match anchor tekster er de vigtigste anchor tekster for dit site. Det er de anchors som er i stand til at forbedre rankings, men det er også dem der gør Google mopset…

Meget enkelt forklaret er exact match anchor tekster præcist det søgeord du arbejder med.

Hvis dit søgeord er “bøllehat” er dit exact match anchor “bøllehat”.

Brugen af exact match er noget Googles logaritme aktivt registrerer og derfor skal man være meget varsom.

 

LSI anchor tekster

“LSI” er akronym for “Latent Semantic Indexing” og kort fortalt er det variationer af dit søgeord.
Faktisk er LSI anchors det samme som “Delvist matchende anchors”, men der er en vigtig faktor som adskiller de to. Den primære forskel ligger i, at LSI søgeord er søgeord du kan finde vha. Google suggest funktionen eller via Search related to ____, som ligger i bunden af Googles søgeresultater.

Her er et par eksempler, hvor Google har foreslået søgeord baseret på min søgning:

Google autosuggest funktion

Google related search funktion

 

Det er ganske enkelt at finde LSI anchors ved at benytte ovenviste metode. Hvis du virkelig ønsker at gå i dybden med dine søgeord og samtidigt ønsker at finde korrelerende ord eller synonymer, kan vi anbefale at du benytter Google Adwords Keyword Planner (kan du gætte hvilken type anchor vi lige brugte her??)

 

Byg relevans uden exact match anchors

Vi benytter den engelske fagterm co-occurence, for der findes ikke nogen dansk oversættelse, der giver mening (synes vi)… Ordbogen siger “samtidig forekomst”, men om det skal være engelsk eller dansk i denne sammenhæng, det må du selv om.

Når det så er sagt – Co-Occurence er:

Forekomsten, frekvensen og nærheden af lignende søgeord på tværs af forskellige websites.

Så for ikke at træde Google-bot over tæerne og fylde vores tekster med exact match anchors over det hele, har vi brug for at ’snitte’ links, som er relevante på trods af vi IKKE bruger vores vigtige søgeord.

Vi indsætter ganske enkelt vores vigtige søgeord, så tæt på anchor teksten som muligt.

Her er et par eksempler:

Vores exact match søgeord er linkbuilding og anchor teksten er klik her.

  • Vil du læse mere om linkbuilding. klik her

Og det leder os over til spørgsmålet om den procentuelle fordeling af alle dine anchors. Husk at gøre hvad der er naturligt og lad være at proppe dine søgeord rundt omkring dit anchor (det kaldes keyword stuffing og det kan Google-bot genkende).

 

Fordeling af anchor tekster

Så nu hvor du har en forståelse for de forskellige typer af anchor tekster er det vigtigt at vide hvordan du opretholder en naturlig linkprofil uden Google bliver mopset.

Læg venligst mærke til at listen er ikke et regelsæt men en guideline!

  • Branded anchor tekst: 50%

Google foretrækker brands. Ikke et døgnflue website. En af de letteste metoder for Google af differentiere mellem “brands” og wannabes er antallet af brand anchor links til websitet.

  • Nøgne anchor tekster: 25%

Nøgne links er sikre og naturlige. Det vigtigste er at dine links ligger på nogle ordentlige sites.

  • Generiske anchor tekster: 20%

Generiske anchor tekster er med til at opretholde din linkprofils status som “naturlig”. Varier brugen af de generiske tekster, så det er så læsevenligt for brugerne som muligt.

  • LSI anchor tekster: 1-4%

Der er ikke meget tilbage til anchor tekster med dit vigtigste søgeord, men de sidste 4-5% skal benyttes, som variationer af dit vigtigste søgeord.

  • Exact match anchor: under 1%

Brug exact match som din sidste udvej. Det er en direkte indikator overfor Google og det kan være knald eller fald for dit website.

 

Pssst.

Som du kan se har vi brugt både anchor tekst og anchor text flere forskellige steder i artiklen. Google er stadig en maskine, så vi bliver nødt til at hjælpe lidt på vej :o)

 

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*