Adwords

Adwords Guide – Dynamic Keyword Insertion A-Z

Af i Adwords

Effektiv brug af Dynamic Keyword Insertion (DKI)

Dynamic Keyword Insertion (fremover DKI, ellers får jeg skrivekrampe) er en af de smartere features ved Google AdWords systemet, som mange ikke kender til.
Bureauer eller “AdWords evangelister” benytter sig i høj grad af denne funktionalitet for at tilpasse annoncetekster ligepræcis den konkrete søgning en bruger har foretaget. Og det er en ‘frækkert-feature’, hvis man kan finde ud af at bruge den rigtigt, da man kan forbedre sin CTR væsentligt (og dermed også sin Quality Score).

DKI kan benyttes på Google, Yahoo! og Bing.
I dette indlæg vil jeg forsøge at give dig et total overblik over DKI, så du selv kan tilpasse dine annoncetekster.

Hvad er DKI så for en størrelse?

Du har muligvis lagt mærke til at nogle AdWords annoncer her fremhævet de dele af teksten, hvor dit søgeord er benyttet. Ganske enkelt for at understrege netop det du søger efter indgår i den konkrete annonce. Til hjælp for dig der søger og til gavn for dig der annoncerer…
Jeg har søgt på ‘fyring i brændeovn’ og resultatet ser således ud:

Adwords annonce eksempel

Som du kan se er søgningen jeg har benyttet fremhævet. Derudover er også ordet ‘Brændeovne’ i annonceteksten fremhævet, da det er relevant for søgningen jeg har foretaget.
– Måske Jobogliv.dk skulle læse det her indlæg en ekstra gang ;o)
Annonceteksten skiller sig ud fra konkurrerende tekster (i det her tilfælde ret meget!) og “trækker” brugeren til sig. Utallige undersøgelser har vist at dette er med til at øge annoncetekstens CTR og som du sikkert allerede har læst i mit indlæg om AdWords Quality Score kan dette hjælpe din annoncer til endnu bedre performance. Din annoncetekst er ganske enkelt mere relevant overfor brugeren, da den viser præcist det som brugeren har søgt efter.
>Annonceteksten benytter sig af DKI og ser således ud:

Adwords annonce eksempel 2

Smart ik’?

DKI – Smarte ‘tweaks’

For at give dig et totalt overblik over de forskellige ‘tweaks’ som ligger i DKI tager vi udgangspunkt i én annoncegruppe i en fiktiv Adwords kampagne. Lad os nappe en blomsterbutik, dem bruger Google altid selv når de kommer med eksempler.
Vores annoncegruppe “Blomster” inderholder 3 søgeord:

  • Roser
  • Hvide roser
  • Tulipaner

Søgeordene i den konkrete gruppe er alle relaterede. Ideen er nu, at du kun behøver at skrive én annonce til gruppen og søgemaskinen vil derefter sørge for at tilpasse din annoncetekst med søgningen som brugeren har foretaget, ved at placere søgeordet i din annoncetekst.
Min annoncetekst kan udformes således:

Adwords dki annonce backend

Når annoncen er uploaded vil søgemaskinen (Google, Yahoo, MSN) automatisk udskifte {KeyWord:XXX} med dine valgte søgeord (roser, hvide roser og tulipaner) .

Når brugere søger efter roser, hvide roser eller tulipaner på Google vil annoncen med de valgte søgeord så således ud:

SorenJ's roser

Awords dynamic keyword insertion eksempel med roser

Awords dynamic keyword insertion eksempel 2

Awords dynamic keyword insertion eksempel med hvide roser

Awords dynamic keyword insertion eksempel 3

Awords dynamic keyword insertion eksempel med tulipaner

Hvad så når en bruger søger på en variant af de søgeord jeg har udvalgt?

Hvis du benytter dig af Broad Match og nogen eksempelvis søger efter ‘langstilkede hvide roser’, vil din annonce stadig blive vist, men da søgningen ikke er identisk med dine udvalgte søgeord vil din standard annonce blive vist. Den ser således ud:

Awords dynamic keyword insertion eksempel 4

Awords dynamic keyword insertion eksempel, standard visning af annonce

Standardteksten er den tekst du definerer efter “{KeyWord:}”.
Men husk ikke at overskride grænsen for maximum antal tegn, inklusive mellemrum:

Overskrift – 25 tegn
Tekstlinie 1 – 35 tegn
Tekstlinie 2 – 35 tegn
Visningsurl – 35 tegn

Du kan altså benytte DKI hvor du har lyst til i din AdWords annonce, også din visningsURL og det er med til at understøtte den søgning en bruger har foretaget. Dermed er din annoncetekst alt andet lige mere relevant overfor brugeren og forhåbentlig øges annoncens CTR, samt i sidste ende dine konverteringer.

Variationer – Store og små bogstaver

Som du sikkert allerede har lagt mærke til har jeg i min DKI-annonce brugt både store og små bogstaver de 3 gange jeg har skrevet ‘keyword’. Udover indsættelsen af et søgeord i annonceteksten kan du også bestemme om søgeordet skal være med stort eller småt. Du har følgende muligheder:

  • keyword – kun små bogstaver
  • Keyword – Det første bogstavet i ordet begynder med stort
  • KeyWord – Det første bogstav i hvert ord begynder med stort
  • KEYword – Alle bogstaver i det første ord er store
  • KEYWord – Alle bogstaver i det første ord er store OG det første bogstav i det næste ord er stort
  • KEYWORD – Alle bogstaver er store

Sådan! Nu har du 100% styr på Dynamic Keyword Insertion og kan gå igang med at skrive annoncetekster, som passer fuldstændig til det brugere leder efter. En fin lille ‘offentlig hemmelighed’ er nu kommet frem i søgelyset og kan være med til at hjælpe dig skridtet videre.

Husk på ALTID lige at tjekke dine annoncer inden du smider det hele live, for der er utallige eksempler på hvordan man ikke skal gøre det, nogen af dem ret komiske… Ideen med DKI er at tilpasse annoncetekster og spare tid, men engang imellem er det ikke smart at sprænge over hvor gærdet er lavest.

En sidste detalje er at din Quality Score ikke automatisk bliver bedre ved brug af DKI. Til gengæld kan dine søgeords CTR blive væsentlig forbedret og dermed indirekte også øge din kontos samlede QS.

God fornøjelse.

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*