DiverseSEOSociale medier

AdBlock: En trussel mod dine annoncer?

Af i Diverse, SEO, Sociale medier

Hvad er Adblocking?

Du har sandsynligvis hørt AdBlock omtalt i medierne. Det er et omdiskuteret emne, da mange annoncører er bange for, at det kan have fatale konsekvenser for deres annoncemarked. Men er AdBlock enden på det digitale annoncemarked? 

Som det kan ses på grafen fra Google Trends herunder, er interessen for AdBlock kun blevet større i løbet af de seneste år. Brugerne elsker det, virksomhederne frygter det, men én ting er sikkert. De digitale forbrugere vil i fremtiden være med til at sætte dagsordenen for, hvad de ser, og hvordan deres informationer bruges.

Søgning på Adblock over tid

Et eksempel på AdBlocking

Men hvad er det for et uhyre, som virksomhederne er så bange for? AdBlock er kort fortalt en teknologi, der blokerer reklamer. Det betyder, at du får vist websider uden reklamer, da AdBlock blot efterlader reklamepladserne tomme. Se for eksempel b.dk herunder, hvor der på første billede ikke er anvendt AdBlock, mens der på andet billede er:

Webside uden adblocker

Webside visninger uden adblocker installeret på en browser

 

Webside visning med adblocker

Webside visning, hvor adblocker er installeret og aktiveret i browseren

Adblock installeres som et plugin til din browser. Det tager ikke mere end to minutter at installere, og det er gratis, hvilket naturligvis gør det attraktivt for brugerne. AdBlock startede som en bevægelse mod reklamerne, som fyldte mere og mere på mange websider. De ville hjælpe forbrugerne til en bedre oplevelse uden reklamer. Sådan er det dog ikke længere, for de har i stedet gjort det til deres forretningsmodel at tjene penge på selvsamme reklamer.

Adblock tilbyder at whiteliste nogle annoncer, hvis annoncørerne betaler for det. Det betyder, at virksomhederne kan betale AdBlock for ikke at blokere deres annoncer. Det er for eksempel tilfældet med Google, hvor de har sørget for, at AdWords-annoncer ikke bliver blokeret. Du kan også vælge at betale for AdBlock, når du installerer det, så du støtter op om initiativet.

Hvilke konsekvenser medfører AdBlocking?

Adblock skriver, at de har mere end 40 millioner brugere fordelt over hele verden, så de er værd at tage alvorligt. Det er vigtigt at fastslå, at det ikke koster annoncørerne penge, hvis en bruger har installeret AdBlock og derfor ikke ser annoncen. Annoncerne bliver ikke kaldt, og det vil derfor ikke være spildte annoncekroner for virksomhederne. Problemet er derfor i stedet, at der er færre mennesker at vise annoncerne end før. Det reelle trafiktab er svært at vurdere, da reklamerne som sagt ikke bliver kaldt, og derfor registreres den tabte trafik ikke. Vi kan derfor udelukkende gisne om tallenes proportioner.

Det kan være svært at sige, hvad konsekvenserne helt præcis vil blive, men der er mange måder at gribe problemet an på. Nogle websider vælger at blokere brugere, der benytter AdBlock, så de ikke kan benytte siden. Andre vælger at lave en pop-op-boks, der henstiller til, at brugerne slår AdBlock fra, da deres forretningsmodel ellers ikke kan hænge sammen.

En måde at angribe problematikken kan være, at gentænke formatet af de annoncer virksomhederne producerer. Måske skal fremtidens annoncer i højere grad bidrage med noget til kunderne, så de ikke har lyst til at blokere dem. Hvad hvis en annonce bidrog med værdi til kunderne, i stedet for at skrige på deres opmærksomhed uden at have noget af byde på (i hver fald fra et brugerperspektiv)?

Jeg tror, at det kan være nødvendigt at tænke annoncer på en ny måde, hvis man vil fange brugerne. De vil ikke længere acceptere ligegyldige, irriterende annoncer, men i stedet have indhold der giver værdi.

Er der lys for enden?

Audience Project har udført en undersøgelse omkring kendskab og brugen af adblocking i de nordiske lande og på trods af over 30% af alle adspurgte respondenter benyttede sig af adblocking er tendensen i de nordiske lande nedadgående.

Du kan læse meget mere i undersøgelsen fra Audience project her:

Download adblocking analyse

Har du et bud på, hvordan problematikken kan gribes an, så byd ind i kommentarfeltet herunder. Jeg hører gerne alle jeres gode bud.

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*