Sociale medier

5 inspirationskilder til dit indhold

Af i Sociale medier

Inspirationskilder til indholdsproduktion

En grå mandag morgen. Skyerne lægger en seriøs dæmper på humøret, og morgenens trafikanter ligner mest af alt zombier, der vandrer hvileløst afsted. Du rammer kontoret kl. 5 min. for sent og napper en halvlunken kop kaffe. Tænder computeren. Nu, nu skal kreativiteten strømme, for der skal produceres indhold til alle de sociale kanaler, du administrerer. Men den brillerer ved sit fravær. Heldigvis er der masser af måder, hvor du kan hente inspiration, så du ikke nødvendigvis behøver at opfinde den dybe tallerken hver gang. 

Først og fremmest har du ikke en swipe-fil (den kan være i hvilket som helst format, du bedst kan lide), så er det bare om at få oprettet en. De dage, hvor du bare er lige i stødet, og idéerne vælter frem, må ikke gå tabt. Få skrevet alting ned så du har det til en anden god gang, hvor inspiration er nødvendig. Når det så er sagt, så er der masser af inspiration at hente, hvis din nyoprettede swipe-fil er tom.

1. Stjæl med arme og ben

Ja, jeg opfordrer dig til at stjæle. Politisk ukorrekt? Måske, men ikke desto mindre er det en glimrende mulighed at lade sig inspirere af, hvad alle andre har gjort og gøre det endnu bedre. Du har garanteret en række blogs eller nogle profiler på et socialt medie, der er gode. Hvad er det, der gør dem gode? Er det noget, du også har mulighed for at gøre? Identificer deres styrker og lad dig inspirere af de bedste.

Er du ude efter lidt blogginginspiration så start med at identificere de indlæg eller opslag på de gode blogs, der har klaret sig godt. Derefter skal du forbedre det. Det kan du for eksempel gøre på en af følgende måder:

  1. Lav indlægget længere og mere detaljeret. Har de eksempelvis givet læseren 10 gode råd, så giver du dem 20. Samtidig kan du være mere detaljeret i dine eksempler eller måske ligefrem gøre indlægget mere relevant for netop din målgruppe. Er det en udenlandsk blog, så find danske eksempler.
  2. Gør det mere up-to-date. Måske er det et indlæg, der er skrevet for et halvt år siden, så det godt kan gøres lidt skarpere. Vi er jo forhåbentlig blevet lidt klogere i mellemtiden.
  3. Du kan også arbejde med de visuelle effekter. Få produceret en infografik der opsummerer pointerne i blogindlægget, tag nogle bedre billeder eller lav en pdf-fil, som dine læsere kan hænge op på opslagstavlen på kontoret. Så har du givet noget ekstra til dine læsere.

2. Lyt til dine kunder

I stedet for at fortælle en masse om din virksomhed, og hvorfor netop jeres produkter er fede, så prøv at have dine potentielle kunder for øje. Hvad er det de gerne vil vide om dit produkt? Har de nogle bekymringer inden anskaffelsen af det? Adresser disse spørgsmål i dit indhold. På denne måde driver du dine kunder tættere på et køb og fanger deres opmærksomhed.

Hvordan finder du så ud af, hvad det er, de vil vide? Spørg dine kolleger i kundeservice. De ved helt sikkert, hvilke spørgsmål der oftest bliver stillet. Faktisk er de den enhed i virksomheden, der er tættest på kunderne, så de har oftest fingeren på pulsen i forhold til, hvad der rører sig i kundernes hoveder. Lyt på de sociale medier. Er der nogle diskussioner, der går igen?

3. Snak med de seje drenge

Der er altid nogle personer, som alle gerne vil høre på. Snak med dem. Kan du få et interview med en af dem, der har masser af erfaring inden for din virksomheds eller dit arbejdsområde, så er det både vigtig læring for dig selv og dine kunder. Du kan både bruge interviewet direkte som indhold — for eksempel ved at klippe svarene op i mindre videodele, men også som inspiration til dig selv.

Har personen for eksempel begået nogle fejl, igangsat nogle epokegørende initiativer eller et anderledes synspunkt på et bestemt emne, så kan du lære af disse ting. Del ud af dine egne erfaringer. På den måde giver du dem noget, de kan lære af, og det gider de godt engagere sig i.

4. Hvad rører sig?

Der kan være guld at hente, hvis du formår at være nutidig i din kommunikation. Du kan derfor passende lade dig inspirere af de sager og begivenheder, der er oppe i tiden lige nu. Start dagen med at researche. Hvad rører sig ude i livet? Kan du føde ind i denne diskussion? Eller måske bruge den til et sjovt twist? Det kan være ting lige fra en stor event til en kendt kunstner, der har udgivet et nyt nummer.

Et eksempel var da Adele udgav sit nummer Hello. Flere andre kunstnere bidrog til hypen omkring nummeret. Katy Perry uploadede dette billede til Twitter:

Katy Perry twitter

 

5. Opdater gamle hits

Kan du huske dengang, hvor du ramte plet? Det perfekte opslag, det mest læste blogindlæg eller måske den mest sete video? Hvorfor ikke genbruge lidt af succesen? Det er helt okay at genbruge sine egne genialiteter. Har du for eksempel haft stor succes med at udgive et indlæg om, hvordan man laver en infografik, så er der jo tydeligvis en stor interesse omkring dette emne. Du kan enten gøre dit tidligere indlæg spritnyt ved at tilføje ny information, eller du kan bruge viden fra det indlæg til at skabe nogle nye succeser.

Tager vi fat i eksemplet omkring infografikker, så ved du, at folk er interesserede i det emne. Det gælder derfor om at give dem mere af det. Kan du lave en guide til, hvordan de finder det helt rigtige emne til deres infografik, eller hvordan de markedsfører den bagefter. Så har du givet dem noget nyt, som forhåbentlig også vil falde i deres smag.

Som du kan se, er der mange steder, hvor du kan finde inspiration, hvis den skulle udeblive en grå, kold mandag morgen. Skriv gerne i kommentarfeltet, hvor du finder din inspiration. Så kan vi alle lære af det.

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*