Sociale medier

5 gode råd til din Facebookside

Af i Sociale medier

5 Facebook råd

Facebook udvikler konstant deres forretning og justerer kontinuerligt på den algoritme, der bestemmer, hvad vi får op i vores news feed. Det er derfor også nødvendigt hele tiden at holde sig ajour, så man sikrer at udnytte mulighederne bedst muligt. Jeg giver jer her 5 gode råd til at få mere gang i jeres Facebookside.

1) Brug dark posts

Facebook giver jer mulighed for at poste opslag, som ikke kan ses på jeres væg. Det lyder umiddelbart lidt fjollet, for hvad skal man med opslag, som ingen kan se? Faktisk kan det blive et rigtig nyttigt værktøj, hvis I vil forsøge at ramme forskellige målgrupper, der ikke nødvendigvis skal have det samme indhold. I opretter simpelthen en dark post og kan efterfølgende igennem annoncering bestemme, hvilken målgruppe der skal se opslaget. Det er bare med at komme i gang – mulighederne venter på jer.

2) Facebookannoncer

Der har længe været tale om, at Facebook ikke længere giver ved dørene og lader jeres budskaber komme frem i et utal af news feeds helt uden, at I skal betale for det. Det betyder dog ikke, at I skal droppe Facebook. I skal bare begynde at bruge det på en anden måde. For relativt få skillinger kan I se store resultater med Facebookannoncering, da I har mulighed for at ramme jeres målgruppe så præcist, at ingen kroner går til spilde på folk, som sandsynligvis ikke er interesseret i jeres produkt alligevel.

3) Brug audience insights

Der er vigtig information at hente i fanebladet audience insights i toppen af jeres Facebookside. Her kan I få indblik i alt fra statistik på de enkelte opslag, til hvem jeres fans er. Det giver altså super god mening at ‘nørde det område igennem’. Måske når I slet ikke den målgruppe som I troede, eller også skal I til at fokusere på en ny målgruppe, da I har mange fans i denne kategori. Mulighederne er mange.

4) Upload videoer direkte på Facebook

Er I også nogle af dem, der lægger jeres videoer på YouTube og så efterfølgende linker til dem på jeres Facebookside? Så stop!
Facebook vil for alt i verden holde på deres besøgende og er derfor ikke vilde med at sende dem ud af deres eget univers for eksempelvis at se en video på YouTube. Jeres opslag vil derfor ikke blive eksponeret i lige så høj grad, hvis I linker til videoen, som hvis I lægger den op direkte på Facebook. Det er derfor en lille ændring i praksis, som kan have en stor betydning for jeres rækkevidde. Hvis I ikke er helt sikre på, at jeg taler sandt, så forsøg selv med et identisk opslag der henholdsvis linker ud og har videoen liggende på Facebook. Jeg lover jer, at I vil kunne se en forskel i rækkevidden.

5) Genovervej din organiske rækkevidde

Selvom Facebooks gratis dage er mere eller mindre ovre, betyder det ikke nødvendigvis, at I skal stoppe helt med at producere indhold, der fokuserer på det organiske publikum. I skal blot have gang i regnemaskinen igen. Selvom jeres organiske rækkevidde ikke er så høj, som den har været engang, betyder det ikke, at den slet ikke kan bruges længere. Det kommer helt an på, hvor mange penge I smider i at producere indholdet. Kan I for et par timers arbejde alligevel nå ud til 1.000 personer, hvor 20 af dem ender med at konvertere for 400 kroner, så kan det måske godt betale sig. I skal sørge for at få sat nogle klare mål, som kan være med til at guide jer i beslutningen om, hvor meget energi I skal bruge på de organiske opslag vs. de betalte.

Jeg håber, at disse gode råd kan gøre jer endnu skarpere på, hvordan I skal drive jeres Facebookside, så den genererer omsætning. Hvad end det er cool cash eller omtale. Del gerne jeres egne oplevelser i kommentarfeltet.

 

Facebook indkøbsvogne

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*