Sociale medier

4 spørgsmål om sociale medier de ansvarlige er trætte af

Af i Sociale medier

Forstår du sociale medier

Jeg tror, at de fleste der til daglig arbejder med sociale medier kender følelsen af, at deres kolleger ikke helt forstår, hvordan disse medier fungerer. Arbejdsgangene og de sociale mekanismer er simpelthen ikke noget, de før har stiftet bekendtskab med. Netop derfor stiller de også til tider nogle spørgsmål, du efterhånden er lidt træt af.

Jeg har samlet fire spørgsmål, du med garanti er blevet præsenteret for, hvis du er i denne branche samt nogle råd til, hvordan du undgår at høre det igen. 

Selvom de sociale medier efterhånden er blevet en del af de fleste virksomheders fokuspunkter, så er det stadig en forholdsvis ny disciplin, som mange, der ikke er en del af den, kan finde lidt mærkværdig. For hvad er det lige, man laver på de sociale medier, hvordan arbejder man og hvad er det, man kan opnå? For udefrastående kan det virke som om, at et social media team umiddelbart bare smider tilfældige historier ud, som de på magisk vis får til at gå viralt.

Denne tankegang kan afføde de fire spørgsmål, jeg har samlet herunder, som de fleste i branchen har fået. Du får naturligvis også nogle gode råd til, hvordan du kommer dine kolleger i forkøbet, så de ikke behøver stille dig dem.

 

“Kan du ikke lige lave et opslag om det her?”

Indholdsplanen er perfekt, og hvert enkelt opslag danner symbiose i den historie, du ønsker at fortælle dine følgere. Du kaster lige et blik ud af vinduet og tænker: Nu kører det sgu for mig! Her knækker filmen. En kollega fra en anden afdeling stikker glad hovedet ind, for han kunne egentlig godt tænke sig, at du slår det her indhold op — lige nu.

Selvom det måske kan virke som om, at indholdet er tilfældige strøtanker, der sendes ud i den digitale æter, så er det faktisk ikke tilfældigt. Derfor viser dette spørgsmål også, at din kollega ikke forstår strategien og de tanker, der ligger bag dine initiativer. Derfor må du vise ham det.

Tip til dig:

Vær sikker på at få kommunikeret ud i virksomheden, hvad det er du laver, og hvorfor du gør det. Præsenter din strategi så bredt som muligt, så din rolle, og det arbejde du udfører, bliver tydeligt for dine kolleger. På denne måde vil de bedre kunne forstå, hvordan du arbejder og måske tilmed tage dig med i projekterne lidt tidligere end lige i det øjeblik, de gerne vil have lavet et opslag. Måske kan de sociale medier ligefrem bidrage til deres projekt på den lange bane?

Brug hinandens styrker — du får serveret en masse indholdsidéer ved at være med i projekterne fra starten, og de får nogle kanaler, de aktivt kan bruge til at skabe synlighed. Her er det vist på sin plads med et slidt, gammelt udtryk: en win-win-situation.

 

“Kan du ikke lige få det her til at gå viralt?”

Der er flere problemstillinger i denne forespørgsel. Først og fremmest er det virale hit ikke sådan bare lige at forudse. Der er nogle faktorer, man kan tage højde for, men det kræver også en vis portion held, hvis netop dit opslag er det, der fanger de rigtige brugeres opmærksomhed. Derfor kan man ikke bare lige nødvendigvis få det til at gå viralt. Du kan faktisk læse meget mere om viralt indhold i dette blogindlæg: Viralt indhold — sådan!

Derudover er det heller ikke sikkert, at det, du sigter efter, er at lave det næste virale hit. Ofte er viralt indhold bygget op omkring humor, skandale eller mysterier, og hvis dit indhold ikke har det, så er det ikke sikkert, det vil være givende at forsøge at proppe det ned i den formel. Samtidig kan du hurtigt bruge en frygtelig masse tid på at forsøge at finde den korrekte sammensætning til det virale hit, mens din tid faktisk kunne have været givet bedre ud, hvis du havde sigtet efter et mere passende mål.

Tip til dig:

Sørg for at du jævnligt trækker statistiske rapporter, som du deler med dine kolleger. Disse rapporter kan klart og tydeligt vise, hvordan de sociale medier bidrager i det store billede. Det viser også, at bare fordi dit indhold ikke nødvendigvis går viralt, så gør det faktisk stadig en forskel.

Samtidig kan du sagtens fortælle dine kollegaer, hvad det er for nogle KPI’er, du forsøger at opnå. På denne måde får de en bedre forståelse for dit arbejde og kan se, hvordan det gør en forskel. Hvis I eksempelvis forsøger at bygge en minde, loyal følgerskare, så er det ikke sikkert, det er værd at jagte det næste virale hit, da det udelukkende skaber opmærksomhed, men ikke bidrager til de loyale følgere, du ønsker at pleje.

 

“Hvorfor er vi ikke på det der [indsæt nyt smart socialt medies navn]?”

Jeg ved godt, at det kan være fristende at være en af de første virksomheder på en af de nyeste medier. Det er også rigtigt, at nogle af dem, der var de første til at komme på Twitter og Facebook, har fået opbygget nogle kæmpe følgerskarer. Verden er bare ikke det samme sted længere. Der dukker med jævne mellemrum nye sociale netværk op, som lover guld og grønne skove — og som naturligvis er helt unikke i forhold til alle de andre. Det er bare utrolig få af dem, der rent faktisk kan tage kampen op mod giganterne.

Din kollega er ikke nødvendigvis klar over, at det er sådan, det fungerer, og vil derfor undres over, om virksomheden ikke er repræsenteret, fordi du har sovet i timen. Ja, her er det vigtigt med de dybe indåndinger, for hvem kan lide at få skudt det i skoene? Sagen er den, at hvis du skal tage et nyt socialt medie i brug, så kræver det masser af ressourcer samtidig med, at der skal være en strategisk overvejelse omkring, hvorfor det netop er dette medie, der kan bidrage med noget ekstra. Er du på de sociale medier uden at gøre det 100%, så kan det hurtigt blive et sort hul, der sluger ressourcer uden at give så meget værdi igen.

Tip til dig:

Ser du et nyt socialt medie i horisonten, så start dialogen inden de andre gør det. Fortæl hvad dine overvejelser omkring mediet er, og hvorfor du eksempelvis ikke synes, virksomheden skal kaste sig over det. På denne måde får du vist, at du rent faktisk så det komme og har en række gode argumenter bag din beslutning.

 

“Hvad er ROI på de sociale medier?”

Det er jo ikke et dårligt spørgsmål og bestemt heller ikke irrelevent. Problematikken i dette spørgsmål er derimod, at det ikke nødvendigvis er så nemt at svare på. Spytter du 100.000 kr. i et online banner og får solgt produkter til en langt højere værdi, så må det siges at være en god investering. Tingene fungerer bare ikke helt sådan på de sociale medier, da det kan være andet end økonomiske faktorer, der spiller ind på ROI. Her kan for eksempel nævnes gode anmeldelser og word of mouth, loyalitet, branding, trafik, osv.

Kollegaen, der stillede dig spørgsmålet, bliver derfor nødt til at forvente et noget længere svar, end det måske umiddelbart var forventet.

Tip til dig:

Igen er det vigtigt med rapporter. De kan nemlig give dine kollegaer indsigt i, hvordan de sociale medier er med til at bidrage til forretningen. Måske kan du vise tal på, at du har skaffet en masse trafik til det nye kampagnesite, hvor hver tredje besøgende har konverteret. Det er et bevis på, at du ikke bare har skaffet trafik, men den trafik, du fik skaffet, var den helt rigtige.

Er du i tvivl om, hvordan du kan måle ROI på dine indsatser, så sørg for at få gjort det klart inden du igangsætter et initiativ. Så er det ikke pludselig noget, der kommer bag på dig, når du ellers er godt tilfreds med din indsats, men pludselig skal bevise det på direktionsgangen.

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*