Sociale medier

25 tips til socialt indhold

Af i Sociale medier

Tips til social media marketing

Vi har alle prøvet det. Den der følelse af at vores kreative muse i den grad brillerer ved sit fravær, og indersiden af vores hoved mest af alt ligner en scene fra en halvdårlig western med solid stilhed, ørken og en enkelt vindheks — intet andet. Så fortvivl ej. Herunder får du nemlig en liste med hele 25 tips til, hvordan du kan sparke gang i engagementet på dine sociale medier igennem nogle helt konkrete opslag. Lad inspirationen flyde igen.

 

Teamet bag brandet

Sociale medier handler om at opbygge en relation til sine kunder. De føler sig mere engagerede i dit brand, og du har mulighed for at inkludere dem i fremtidige produktudviklinger. Derfor er det vigtigt, at du også lader dem komme om bag tæppet. Viser dem, hvem I er, og hvad I laver på kontoret.

Udfyld de blanke linjer

Det er altid en god idé at lægge op til, at dine fans skal foretage sig noget i dine opslag. Det kan derfor være en idé at udelade dele af en sætning, som de så selv skal udfylde. Et eksempel kunne være:

Det bedste, jeg ved, er _________.
eller måske:
Den bedste eftermiddagssnack er _________.

Del andres indhold

Er der nogle interessante nyheder, som vedrører dit forretningsområder? Så del dem. Du behøver ikke altid at opfinde den dybe tallerken selv. Har andre allerede gjort det så benyt dig af det. Så længe indholdet kan være af relevans for dine fans, så gør det ikke noget, at det kommer fra en anden kilde.

Bloggere

Lidt i tråd med ovenstående er der garanteret nogle interessante bloggere, som du plejer at læse. Hvorfor ikke også dele de opslag med dine fans? Hvis du gerne vil sætte dit eget præg på det først, så kan du jo oversætte eller omskrive opslaget (husk dog altid at angive, hvor du har fået eventuelle tal osv. fra).

Stil spørgsmål

Udnyt at du har så tæt kontakt med dine fans, som du har. Stil spørgsmål der er relevante for din virksomhed. Er der noget, som I har undret jer over? Enten omkring deres vaner eller måske ligefrem ønsker til et nyt produkt? Ikke nok med at du (forhåbentlig) kan få en masse engagement på dit opslag, så kan du faktisk også lære mere om dine fans på denne måde.

Humor

Hvis det er muligt inden for den ramme, som der er fastsat i din virksomhed, så er en omgang humor aldrig af vejen. Vi kan alle godt lide et godt grin, og netop det humoristiske element er ofte en del af de opslag, der går viralt. Del derfor en sjov gif, et meme eller lignende, som kan få dine fans til at smile.

Pssst, hvis du vil læse mere om viralitet, så har vi allerede skrevet om det i dette blogindlæg: Viralt indhold – sådan!.

Fotoalbummer

I forbindelse med at du trækker lidt af tæppet til side og giver dine kunder et kig ind i maskinrummet, så behøver det ikke altid være igennem tekstopslag. Du kan jo også dele fotoalbummer fra begivenhederne. Gem dog de billeder fra julefrokosten, hvor I danser på bordene. De skal blive i det interne forum 😉

Statistikker

Laver din virksomhed en masse spændende statistik? Hvorfor så ikke dele det? Vi er vilde med statistik, som kan enten be- eller afkræfte vores teser. Måske endda overraske os. Samtidig er det meget delevenligt, da det er hurtigt og nemt at forstå.

Afstemninger

Endnu en måde at suge viden ud af dine kunder på er ved at oprette en afstemning: Vi har besluttet at producere vores striktrøje i en ny farve, hvilken en farve vil du helst have? Så får du et indblik i, hvilken farve der sandsynligvis vil være mest salg i. Samtidig får kunderne en mulighed for at få deres ønske opfyldt. Win-win-situation.

Giveaways

Vis at du sætter pris på dine fans ved at lave giveaways. Et eksempel kan være, at du giver et af dine produkter til en vilkårlig udvalgt fan af din profil. Så har brugerne ikke gjort noget særligt for at være med, men du har vist dit community, at du sætter pris på dem og er villig til at takke dem.

Konkurrence

Jo, så er der naturligvis den klassiske konkurrence, hvor du lader dine fans konkurrere om en præmie. Tænk dig om, hvis du kaster dig ud i denne form for opslag. Der er for det første nogle regler, som skal overholdes (se Facebooks konkurrenceregler her). Sekundært skal du overveje, hvor høj en barriere du vil sætte på konkurrencen. Skal folk ikke udføre noget særligt for at deltage, så får du også flere konkurrencejægere ind på din side, som egentlig ikke har interesse i dit brand.

Brugergenereret indhold

Du kan med fordel opfordre dine fans til at sende billeder fra deres hverdag, hvor de bruger dit produkt. På denne måde kan du skabe et troværdigt univers omkring dit brand, hvor eventuelle nye kunder kan se, hvordan dit produkt kan passe ind i deres liv. Du kan eventuelt gøre det til et konkurrenceformat, hvis du vil sætte ekstra spark i det.

Tips og tricks

Er der nogle gode tips og tricks til brug af dit produkt, som du ikke er sikker på, alle dine kunder kender. Så sørg for at dele dem. Lad eventuelt dine kunder dele deres egne tricks. De har sikkert nogle aspekter, som du ikke selv havde tænkt på.

Spørgetime

Lad dine fans komme til orde — afhold en spørgetime. Her kan de stille alle de mere eller mindre mærkelige spørgsmål, som de måtte have. Du sidder klar ved tasterne, så de ikke skal vente alt for længe på et svar.

Du skal være forberedt på, at der sikkert også kommer nogle skæve spørgsmål, som du ikke helt ved, hvad du skal svare på. Omfavn det. Så viser du, at du har respekt for alle dine fans og tager dem seriøst. Lav eventuelt nogle regelsæt inden spørgetimen går i luften, hvor du kridter banen op med hensyn til varighed, svartid og sprogbrug.

Anmeld os!

Du vil sandsynligvis gerne have, at dine fans anmelder dit produkt — specielt hvis de er glade for det. Vær derfor ikke bange for at spørge efter det. Du kan jo skrive noget i omegnen af: “Er du glad for vores produkt? Så er der sikkert andre, der kan blive det. Del derfor gerne dine oplevelser på _________.”

Hvem er medarbejderne?

Dine fremtidige medarbejdere kan gemme sig blandt en af dine mest loyale fans. Det kan derfor være en idé at introducere dine medarbejdere mere indgående. Hvad har de for en uddannelse, hvad laver de, hvordan er deres hverdag, osv. Faktisk lidt ligesom de blå bøger fra gymnasiet. Udover at tiltrække nye talenter så viser du også, hvordan din virksomhed drives, og der kommer et ansigt på brandet.

Uundværlige dimser og dutter

Vi har alle nogle ting, som vi ikke vil undvære i vores hverdag. Vis dine fans, hvad dine er. Det kan for eksempel være dit yndlings arbejdsredskab, de tre madvarer som altid er at finde i virksomhedens køleskab eller måske de fem ting i bruger mest, når I skal holde kreative brainstorms.

Tutorials

Gør det nemt for dine fans at bruge dit produkt. Er dit produkt eksempelvis en digital tjeneste så lav en videogennemgang af, hvordan man bruger det. Sørg for at dele disse tutorials på dine sociale kanaler så de er nemme at finde.

Interviews

Afhold et interview med en af de interessante hoveder inden for dit område. Om det er en medarbejder eller ekstern, betyder ikke så meget. Længden er heller ikke afgørende. Fem skarpe spørgsmål er helt fint. Gør det eventuelt til en tilbagevendende månedlig begivenhed.

Video, video

Mange af de sociale medier favoriserer videoindhold, da det er denne type indhold, som brugerne er gladest for. Forsøg derfor at tænke videoformatet ind i dine opslag. Kan dit planlagte indhold eksempelvis udføres som video i stedet? Noget så simpelt som en fremvisning af kontoret eller et par kloge ord fra direktøren kan bruges.

Infografikker

Infografikker er et hit. De er nemme at afkode, men kan samtidig rumme store mængder af information. Er det, du ønsker at kommunikere muligt at lægge ind i denne type format, så gør det. Samtidig fanger det visuelle materiale også nemmere vores øje, så du sandsynligvis kan fange flere af dine fans.

Mangler du inspiration til infografikker så tag et kig på dailyinfographic.com. De sprøjter dem ud på daglig basis (deraf navnet).

Anbefalinger

Hvad for nogle apps, programmer, services og produkter kan du og dit team ikke undvære? Nævn dem på de sociale medier, så andre også kan få glæde af dem. Som en bonus kan det være, at du får lidt goodwill fra de brands, du nævner, så de måske nævner dig en anden gang.

Miley, Kardashian og alle de andre

Ja, det lyder måske nok lidt fjollet, men hvis dit produkt på en eller anden måde kan føde ind i det, som der allerede snakkes om på de sociale medier, så har du en god mulighed for at nå en stor mængde mennesker. Måske kan du tilmed kombinere det med lidt humor, så det bliver rigtig deleværdigt.

Jeg har allerede forfattet et blogindlæg om newsjacking, så du kan blive endnu klogere på dette emne, inden du kaster dig ud i det.

Genopslå dit populære indhold

Mange virksomheder har bevist, at en succes kan malkes for meget. Vi ved jo alle, hvordan mange af Disneys film bare aldrig skulle have været fulgt op af deres semigode toer. Det er dog ikke helt tilfældet i den sociale medieverden. Her kan du nemlig godt benytte dig af noget suverænt indhold mere end én gang. Eventuelt med en anden ramme eller visuelt udseende. Men alt med måde. Du skal ikke gøre det for mange gange lige efter hinanden.

Cases og gode historier

Det er okay at fortælle om sine succeser, så længe det er på en stolt og ydmyg måde. Du må derfor gerne dele dine succeshistorier på de sociale medier. Har I løst en opgave til ug? Har I vundet en pris? Fået en masse positiv omtale. Så spread the word.

Jeg håber, at inspirationens floder strømmer afsted, og du lige nu sidder og grifler alle de nye idéer ned på den nærmeste post-it. Del gerne, hvis du får nye gode tips, som vi andre kan lære af.

 

Inspiration

0 kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*