Sådan laver du en verdensklasse YouTube-kanal

Udgivet af Camilla Kjeldsmark i kategorierne Sociale medier

Hvis du uploader en video til YouTube, og den får nul visninger, eksisterer den så overhovedet? Der bliver på YouTube uploadet omkring 300 timers videomateriale hvert eneste minut, så det er ikke utænkeligt, at din video drukner i masserne. Du har sikkert hørt det mange gange før, men 2016 er videoens år, og flere og flere virksomheder fokuserer på denne slags indhold. Derfor er det vigtigt, at du ved, hvordan du skal promovere din YouTube-kanal, så dit indhold bliver set. 

YouTube har bjerge af indhold, og derfor kan du ikke bare forvente, at den video, du har gjort ekstra meget ud af med lækker klipning og effekter, bliver set. Det kræver noget energi og tid, hvis du skal promovere din kanal, så seerne finder ud af, at der er en masse interessant indhold at hente.

Herunder får du en guide til, hvordan du bedst muligt får promoveret din kanal, så den bliver en verdensklasse en af slagsen:

1. Lav nogle gode titler

Hvad er det første, der springer i øjnene, når du skal beslutte, om du vil se en video? Sandsynligvis titlen. Præcis som en avisartikels overskrift skal indfange læseren, skal din titel indfange seeren. Hvis jeg skal bruge et par minutter af mit liv på at se en video, så vælger jeg en, hvor jeg ved, hvad jeg får. Giver den mig ikke det, den lover, så kommer jeg ikke tilbage. Derfor skal din titel aldrig love mere, end den kan holde. Derudover skal den:

  • Være kort og præcis.
  • Beskrivende.
  • Inkludere nøgleord.

Hvis titlen på din video er så lang, at den bliver skåret af, eller hvis den ikke inkluderer en præcis beskrivelse, så er der risiko for, at din seer vælger at gå udenom den. For at gøre det nemmere for seerne at finde din video, kan du inkludere nogle nøgleord, der er sigende for dit indhold.

2. Din thumbnail skal underbygge titlen

Din thumbnail (det billede der vises sammen med titlen, inden man har klikket på videoen) fungerer som endnu en interessevækker. Derfor skal den også være relateret til det, seerne kan forvente at finde i videoen. Handler din video om en kat, der spiller guitar, så skal thumbnailen selvfølgelig vise en kat, der spiller på en guitar — ikke et billede af et sløret værelse som bliver filmet, inden katten kommer på.

For at hjælpe dig til at lave de bedste thumbnails har YouTube samlet nogle gode råd:

  • Billedet skal være så stort som muligt, da det også er det billede, der vil blive vist ved en embedded afspiller.
  • Din opløsning skal være 1280 x 720 pixels (med en minimumvidde på 640 pixels).
  • Billedet skal være i formatet .JPG, .GIF., .BMP eller .PNG.
  • Det må ikke være større end 2 MB.
  • Brug så vidt muligt kun 16:9 format, da det er det mest benyttede.

Det vil være meget nemmere for dig at promovere din kanal, hvis dit indhold giver mening for folk, og din thumbnail er en stor del af det.

3. Optimer din kanal

Din profil er ikke ligegyldig, når du skal skille dig ud. Sørg for at du har en detaljeret beskrivelse, der fortæller, hvad kanalen drejer sig om.

Derudover kan du med fordel sørge for at ensrettet udseende, som er i tråd med dine andre kanaler i relation til:

  • Farver
  • Baggrunde
  • Logoer
  • Bannere

Din YouTube-kanal skal være et ekko af dit brand, så dine seere ved, hvor indholdet kommer fra. Hvis du har lagt en masse kræfter i, så skal dine seere da også vide, at det er dig, der har lavet det.

4. Husk SEO på dine videoer

En stor del af at gøre dit indhold nemmere at finde for dine seere er at huske SEO. YouTube er det andet største website på nettet, og desuden er det ejet af Google, så har du søgemaskineoptimeret dit indhold, så er der også større sandsynlighed for, at det kommer frem i en generel søgning på Google.

De ting, en søgemaskines algoritme tager højde for, når den skal klassificere din video, inkluderer:

  • Titlen.
  • Seernes brugte tid på videoen.
  • Nøgleordene i din beskrivelse.
  • Tags.
  • Videoens længde.
  • Antallet af abonnenter efter filmen er set.
  • Kommentarer.
  • Likes og dislikes.

Tænk over, hvad du gerne vil have, folk skal finde dig på, når de søger. Disse overvejelser bruger du, når du skal promovere din YouTube-kanal. Nogle gode tips, du kan følge, er:

  1. Skriv nogle lange beskrivelser, da det kan hjælpe YouTube med at placere din video under de rigtige søgninger. Samtidig kan det også hjælpe folk med at finde ud af, hvad videoen handler om, så de ikke føler, de gik forgæves, hvis de vælger at se den.
  2. Optimer din video omkring dine nøgleord.
  3. Indbyd til at dele og følge kanalen.

5. Vær aktiv i fællesskabet

Mens SEO kan hjælpe med at gøre din kanal mere synlig, så kan interaktion i fællesskabet sørge for, at du bliver en af dem, man kender. YouTube er faktisk et socialt netværk, og der er små subfællesskaber med interesser for alle mulige ting. Så mon ikke du passer ind et sted?

Du kan starte med at finde andre ligesindede, som er aktive i din branches YouTube-fællesskab og følge deres kanaler. Tag dig tid til at gennemse nogle af deres videoer og giv feedback på dem. Skriv værdifulde kommentarer (ikke noget med at skrive ‘First!’ på nogens videoer), like de videoer som du kunne lide og del dem, som dine egne følgere også vil synes om.

Hjælper du andre YouTube-brugere med at promovere deres kanaler, kan det være, der falder lidt af til dig også. Samtidig får du etableret dig selv som et aktivt medlem i fællesskabet. Sådan kommer du også længere frem i andres hukommelse.

6. Interager med dine seere

For de erfarne sociale læsere er denne her nok åbenlys, men den er stadig værd at nævne, da du kan promovere din kanal gennem din interaktion med seerne. Hvis dine seere for eksempel stiller spørgsmål, så sørg for at besvare dem — helst så hurtigt som muligt. Det er en dårlig idé at lade en, der har brugt tid på at se din video og kommentere, hænge. Undtagelsen her er, hvis det åbenlyst er en troll.

Du kan også forsøge at interagere med dine seere igennem det indhold, der er i dine videoer. For eksempel kan du igennem en Q&A-video hjælpe dem med de spørgsmål, de ønsker at få svar på. Spørgsmålene kan de skrive til dig i et kommentarspor eller på andre sociale kanaler, hvor du er til stede. Her får du ikke bare potentielt gang i engagementet, men kan også få dem til at føle, de bliver hørt.

7. Lav playlister

Muligheden for at lave playlister hjælper dine brugere til at finde mere af dit indhold med et enkelt klik. Samtidig kan du måske få dem til at se flere videoer, når de nu kører per automatik. Så snart den ene video er færdig, begynder den næste. Her behøver seeren altså ikke selv aktivt at vælge den næste video, men får den simpelthen serveret på et sølvfad.

Lav nogle playlister der hænger sammen, så seeren hele tiden kommer et spadestik dybere ved at se den næste video. Sådan sørger du for, at de hænger ved længst muligt. To store fordele ved playlister er:

De kan forbedre din ranking. Dette da seernes samlede tidsforbrug på dine videoer er en faktor, søgemaskinerne kigger efter. Ser de dine videoer i lang tid er det derfor et boost til din ranking, og playlister opfordrer til fordybelse og tidsforbrug.

De kan øge rækkevidden for de videoer, der måske ikke har været så populære. Seerne lader bare playlisten køre, og derfor også ser de ting, der ikke i forvejen var populære.

8. Del dit videoindhold på andre medier

Der er ikke nogen sociale medier, der skal være i vakuum. Del dine videoer på Facebook eller LinkedIn og lav en lille teaser af den på Instagram. Videoen skal naturligvis ikke uploades direkte på det sociale medie, men skal linke over til din YouTube-kanal eller direkte embedded, så du får skabt trafik til den. Samtidig skal du også sørge for, at der er links til kanalen i din autosignatur, eller hvor du måtte have genveje til alle de andre sociale profiler, du er aktiv på.

Nu er du klar til at erobre verden med dit lækre videoindhold.

Har du tanker, idéer eller andet, du vil dele med os, så slip tankerne løs i kommentarfeltet.